Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ssstrid93
MEDLEM

Bokföring vid Försäljning av hyreskontrakt (butik)

Hej, 

Jag undrar hur man ska bokföra samtliga transaktioner kring försäljning av hyreskontrakt för vår butik. Vi köpte hyreskontraktet till butiken för 4 år sedan och jag kan se att tillgången har skrivits av mot konton debit 7816 / kredit 1069 kvartalsvis. 

Nu ska vi sälja hyreskontraktet för vår butik och då uppkommer nedan frågor: 

1. Uppstartsarvode/deposition till mäklare, hur bokför jag detta? 

2. Mäklararvode, hur bokför jag detta? 

3. Hur bokför jag själva försäljningen av kontraktet samt eventuell vinst / förlust? 

Väldigt tacksam för svar och vägledning. Tar gärna emot tips på vad som är bra att tänka på också! 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

1 och 2. Dessa två händelser kan bokföras mot samma konto då de avser samma sak. Använd konto 6550 Konsultarvoden eller 6590 övriga externa tjänster.

3. Gällande hur själva försäljningen skall bokföras så behöver jag mer information av dig för att kunna besvara frågan.

Behöver följande information.

* Försäljningspriset inkl eventuell moms
* Inköpspriset exkl moms
* Hur mycket som har skrivits av totalt genom åren.
* Finns det några lån på hyreskontraktet som skall lösas vid försäljningen.

/Joachim

Hej, 

Tack för svaret gällande fråga 1 och 2 Joachim. 

3.
- Försäljningspriset är 420 000 kr. Överlåtelsen av hyreskontraktet är momsfri som jag förstår det (ML 3 kap 2 §)

- Inköpspriset var 300.000 kr (2022-01-27). Bifogar skärmavbild på hur köpet bokfördes. 

Skärmavbild 2025-05-07 kl. 12.57.07.png

- Hittills har 97 500 kr skrivits av. (2500 kr per månad). 

- Inga lån

Tack på förhand Joachim

Hej

Tack för informationen om de olika värdena. utifrån den informationen så bokför du försäljningen på följande sätt.

/Joachim