Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dodanon
MEDLEM

Bokfört avdragen skatt och arbetsgivaravgift manuellt, blev det fel nu?

Hej!

Jag har använt mig at Visma Lön Direkt för att göra lönekörningar, men börjar misstänka att jag bokat fel när betalningar dragits från Skattekontot. Jag har nämligen bokat dessa "manuellt" mot 2510 (för avdragen skatt) respektive 2940 (för arbetsgivaravgifter). 

Jag misstänker dock att jag borde valt "Arbetsgivardeklaration" och sedan boka mot AGI:n. Har jag rätt i mina misstankar, och framförallt: Hur räddar jag upp det på bästa sätt? Det går flera månader tillbaka.

Tack på förhand.

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är korrekt som du säger att det skulle hanterats.

Enklast skulle jag säga är att du manuellt justerar detta via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

Summera ihop vad du bokfört mot respektive 2510 och 2940 som inte skulle bokförts mot dessa konton och gör sedan en justering av detta på följande sätt

2510 Kredit (Summan du räknat fram)
2710 Debet (Samma beloppp)
2940 Kredit (Summan du räknat fram)
2731 Debet (Samma belopp)

/Joachim

Stort tack för svaret Joachim. Det låter som en enkel lösning. Jag vill bara dubbelkolla en sak. Jag kollar via Kontoanalys på 2731 och det saldot är just nu på 0. Kontot har D via Arbetsgivardeklarationen och sedan K mot lönebeskedet. Men meningen är alltså att detta konto inte ska vara på 0, och alltså blir det rätt när jag nu D den felaktigt bokförda summan som tidigare hamnat på 2940? 

Hej

Låter märkligt att konto 2731 är noll. Kan du kontrollera vilket konto lönebokföringen lägger arbetsgivaravgiten på.

Det kan även vara så att du bokfört både lönen och skattekontotransaktionen när lönen bokförs och sedan bokfört händelserna från skatteverket också dvs att det blivit bokfört dubbelt men inte mot samma konton. Rimligen borde saldot på 1630 inte stämma med saldot på skattekontot hos skatteverket heller då.

Skulle det vara det senre alternativet så skall du i så fall vända tillbaka dessa konteringar dvs bokför det på detta sätt i stället.

2510 Kredit (Summan du räknat fram)
1630 Debet (Samma beloppp)
2940 Kredit (Summan du räknat fram)
1630 Debet (Samma belopp)

/Joachim