En redovisningsbyrå gjorde förra årets bokslut/årsredovisning åt mig. När jag nu kollar på siffrorna visar det sig att de inte bokfört exakt rätt resultat för 2023 vilket gör att jag har en diff i balansräkningen på 25 öre plus i ena bolaget och 25 öre minus i andra. Beräknat resultat i Bolag A var 0 kr och de har bokfört 0,25 kr på 8999. Beräknat resultat var 0,5 kr i Bolag B och de har bokfört 0,25 kr på 8999. Jag antar att detta har att göra med någon öresavrundning som deras bokslutsmodul gjort. Detta är lite irriterande då det leder till avrundningsfel och en ej balanserande balansräkning detta år. Hur bör jag boka bort dessa diffande ören?
Hej
Jag förmodar att dessa 25 örena står som ingående balans under beräknat resultat i balansredovisningen?
Enda sättet att justera detta är att antingen bokföra om de 25 örena i respektive bolag i 2023 alternativt om 2024 är första året du använder systremet bokföring och fakturering justera de ingående balanserna under Inställningar > Räkenskapsår och IB.
/Joachim
Precis, de 25 örena dyker upp under Beräknat resultat i balansräkningen Vid periodens början 2024. Även min byrå använde Visma.
2023 lär ju dock vara låst, går det att låsa upp och göra ändringen? Man ska inte justera detta i 2024 som än så länge är öppet?
Hej
Det går att låsa upp december 2023 så du kan justera detta.
Kontrollera på följande ställen i systemet att perioden är öppen.
1. Inställningar > Räkenskapsår och IB
2. Inställningar > Företagsinställningar > Bokföringsuppgifter.
Normalt sett skall man inte justera i stängda avslutade år men detta måste vara ett fel i själva bokföringen då resultatet alltid skall bli noll och det rör sig om 25 öre så i detta fallet kan du justera detta.
Lägg in justeringarna och lås sedan åren igen.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.