Hej,
Jag har ett AB och har precis tagit över bokföringen. När jag tittar på ingående balans för 2024 blir jag osäker på om den stämmer. Det finns ett beslut från skatteverket för 2023 med rättelser av årets resultat och underskott av näringsverksamhet som ställer till det för mig så jag inte kan gå på tidigare års siffror utifrån bokföringen. 2024 är dessutom första året jag använder Visma/Spiris så det finns inga värden att hämta in automatiskt.
Hur ska den ingående balansen se ut för att jag ska få den att gå jämnt ut? Lägger in exempel med påhittade siffror för att det ska bli enkelt att se.
1930: 100 000 kr (det som fanns på bankkontot vid årets start)
1940: 25 000 kr (aktiekapitalet, ska detta vara med på egen rad?)
Nu till frågan som rör till det. Enligt skatteverkets beslut blev:
Årets resultat: -20 000 kr
Underskott av näringsverksamhet: -50 000 kr
Vilken av dessa summor från SKV ska jag lägga in som ingående balans och i så fall på vilket konto? Och hur får jag balans på resterande siffror då 125 000 minus tex 50 000 kr inte blir 0? Där blir en differens som också behöver läggas in och jag vet inte var.
Hoppas det var tydligt!
Löst! Gå till lösning.
Hej
För att kunna få ingående balanser rätt så behöver du få följande av de som skött din bokföring tidigare.
1. En sie 4- fil för 2023 som du importerar.
2. En komplett balansrapport som du lägger in de utgående saldona för varje konto som har ett saldo.
Så det går inte att ge dig ett genrellt svar på hur du skall lägga in balanserna utan mer information.
/Joachim
Okej! Då börjar jag på det hållet 🙂 Tack!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.