Har ökat min försäljning så nu har jag kassa system. Så far so good.
Jag går in och matchar bankändelserna på 1930 och 3044 då jag säljer momsfri tjänst om kunden betalar med swish. Jag har även 1580 när kunderna betalar med kort genom Zettle och då blir det 1930 och 1580. Jag har som bildunderlag kvitto ifrån zettle (skärmdump) samt dagsförsäljningen ( som skickat dokument) detta genom scannern.
Men såg ju nu att dagsförsäljningen går ju in automatiskt och blir en verifikation då blir varje försäljning mot 1580 och 3004 momsfri försäljning. Då är det ju fel och försäljningen blir ju bokförd 2 ggr. Jag vill skilja på försäljning av momsfri tjänst och momsfri försäljning då jag ej är momsregistrerad för att den försäljningen inte når upp till gränsen för krav på det.
Hur rättar jag till detta? Dagsförsäljningen syns ju inte på bankhändelser så därför har jag missat detta. Som tur är så är det bara 2 veckors jobb det handlar om men ändå.
Hej
Dagsförsäljningen som går in automatiskt är den via zettle förmodar jag och det blir då inte bokfört dubbelt.
Det som läses in automatiskt bokförs på detta sätt<
1580 Debet (Fordran Zettle)
3004 Kredit (Försäljning)
När du sedan bokför din insättning från Zettle så bokför du den på detta sätt.
1930 debet (Insättning bank)
1580 Kredit (Minskning av fodran på zettle)
Då nollar du bara en fordran och bokför inte någon försäljning. Så som jag uppfattar det hela så är det korrekt hanterat.
/Joachim
Tusen tack för snabb återkoppling.
Då blir det alltså rätt ändå trots att swishbetalningar går direkt in på 1930 men är med på dagsförsäljningarna som kommer från Zettle. Och att jag sär redovisar momsfri försäljning och övrig momsfri försäljning. Utbetalningen från Zettle är ju annan än den som går in på dagsförsäljningen. Idag så bokför jag det jag får insatt på 1930 och momsfri tjänst. Behandling kostar 595 men det blir insatt 583 (ca). Dagsförsäljningen bokar 595 på den verifikationen men jag har ju bokfört 583.
Har det blivit fel då.
Hej
Det blir korrekt förutsatt att Swishbetalningarna inte är med på Zettlerapporten.
/Joachim
Åh nej. Det är dom då jag knappar in dem i zettle. Jag har kassasystem o Skatteverket sa att all försäljning skulle vara med.
Hej
I så fall skall även Swishbetalningarna bokföras mot konto 1580 för att nolla den totala fordran på Zettle.
/Joachim
Tack för hjälpen. Nu ska jag sätta mig att göra ett antal korrigeringar.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.