Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
jlmar_
MEDLEM

Deklaration/Årsbokslut - "Avstämning egenavgifter och särskild löneskatt" - OKLART - Avsluta firma

Hej!

Har avslutat min enskilda firma och ska skicka in sista bokslutet.

Har Visma eEkonomi Deklaration/Årsbokslut. Under posten "Avstämning egenavgifter och särskild löneskatt" (se bild) ska dessa belopp som fylls i här vara 2023 års deklarerade belopp eller 2024-s belopp? Har gjort det automatsikt på skatteverkets hemsida och då får jag andra siffror på R41.

Har alltid haft den här tjänsten på det här bolaget men nu är jag förvirrad.

Fråga 2. Vet någon annan om man använder den här tjänsten om den räknar ut maximala egenavgifter när man klickar i att "verksamheten har avslutats under 2024"?

Tack på förhand!

4 SVAR 4
jlmar_
MEDLEM

Skärmavbild 2025-04-28 kl. 18.01.34.png

 Bild här

Hej

Det är föregående års belopp som skall in i de fälten.

/Joachim

jlmar_
MEDLEM

Tack för svar! 

Är den  som ska in vid r41 "Påförda egenavgifter och särskild löneskatt enligt slutskattebesked 2024"? - makes mest sense men vismas kalkyl diffar rätt rejält gentemot skatteverkets egna.

Kan använda skatteverkets egna tjänst direkt som hittar rätt men nu har jag betalt för den här tjänsten så använder gärna den hela vägen.

Har jag gjort ovan och man matar in allt i respektive tjänst så föreslår skatteverket 39 000 i egenavgifter medan visma föreslår 56 000 - här krockar det rejält...  

Kan man se kalkylen som programmet gör?

Hej

Har du fyllt i avdraget för föregående års egenavgifter? De totala egenavgifterna består av dels årets men även minus föregående års egenavgifter. Misstänker att det är detta som orsakar att det skiljer sig åt så mycket.

/Joachim