Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

joa_bj
UTFORSKARE

Deklarationsfråga allmännyttig Ideell förening. Mappa kostander rätt...

Funderar på hur jag skall lägga in vissa poster under Särskild Uppgift.
Kan man anse att drift (vatten, el, sophämtning mm) är 4.7 medlemsverksamhet, 4.11, röreslekostander eller är det 4.12, fastighetskostander (alla kostander är kppplade till fastigheten vi har)?
Bör även försäkringar gå in under någon av ovanstående?

6 SVAR 6
LW -60
CHAMPION

Hur är det bokfört?

Bokföringens konton bör spegla deklarationen, så att du inte ska behöva fundera på det här.

Mvh Lena

Men om jag tex tar elen som exempel. Det ligger mot konto 5310 (El för drift) som grupperas in under Övriga externa kostnader.
Jag ser inte hur jag skall kunna se en naturlig koppling mellan det och var jag mappar in det i deklarationen.
I deklaration har jag bara dessa att välja på

joa_bj_0-1758116106019.png

Du har kopierat in en ruta som avser ej avdragsgilla kostnader, men det du talar om i texten är ju avdragsgillt.

Arbetar du nu med en INK 3:a för ideella föreningar?

Jag klistrar in information angående deklarationer när nedan.

Det jag klistrar in här, kommer från www.BAS.se, där man kan hämta hem liknande information, här kommer det:

LW60_0-1758117563376.png

LW60_1-1758117611264.png

Bästa hälsningar, 

Lena

Då vi är en ideell förening som är allmännyttig så är vi ej skattepliktiga och skall bara fylla INK3SUF  (ja, och förstasidan på inkomstdeklaration 3 då...)

Jag har skrivit ut en INK3SUF och om du kopierar balans- och resultaträkning här så ska jag se om jag inte kan hjälpa dig. Alternativt kan du skicka rapporter till mig. Skriv i forumet här om du önskar det, så får du min e-mailadress.

Mvh Lena

Det var enklare att se, när jag fick tag i hela INK3:an...

Ditt förslag med elen, tycker jag ska gå under Rörelsekostnader 4.11

Under 4.7 tar man kostnader som tillhör själva medlemsverksamheten som är mer direkt för medlemmarna, inte föreningens omkostnader i stort.

Du har ju räkenskapsschemat också och det var egentligen det som jag trodde du undrade över initialt, därav det svaret du fick då. Där i resultaträkningen ser du enklare hur det är tänkt på kostnadssidan och det som fyllt i här bör stämma överens med det som vi talade om tidigare.

Lite hjälp från Skatteverket:

Så fyller du i första sidan på Inkomstdeklaration 3 | Skatteverket 

Mvh Lena