Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Badder
NY MEDLEM

Delägare 1 i en enskild firma?

Hej! 

Jag driver en enskild firma där jag enbart har inkomster, inga utgifter och har nyligen bytt från Bokio till Visma och har fört över alla filer från mitt tidigare bokförings program. 

Nu när jag kikar på min balansräkning från 2024 så upptäckte jag att det står ''2010 Eget kapital, delägare 1'' och en summa efter det. 

Under det står det ''2019 Årets resultat, delägare 1'' och en summa där med. 

Jag blev förvirrad, hur kan det finnas konto för delägare i en enskild firma? Något måste vara fel?

Tack på förhand!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då alla bolagsformer använder samma kontoplan så har vissa konton under 201X döpts till benämning delägare 1 för att de även skall passa handelsbolag. 
Vill du ändra benämningen på dem så gör du det under inställningar > Kontoplan. Hitta t ex konto 2010, Klicka på raden och sedan på redigera. 
Ändra namnet på kontot till enbart eget kapital och spara.

Namnet på kontot spelar ingen roll egentligen.

/Joachim

Okej, tack! Då vet jag att namnet inte spelar någon roll.

Jag ser nu att jag har 2st ''Årets resultat'' ? De två är inte lika stora heller. Har du några misstankar om vad det kan bero på?

Hej

Menar du i kontoplanen. Vilka kontonummer har dessa två konton i så fall?

/Joachim

Hej! 

Ena har 2099 och 2019

Hej

2099 används av aktiebolag och 2019 av enskilda firmor och handelsbolag. Som jag skrev tidigare så är det hela den kompletta kontoplanen som finns i systemet oavsett vilken bolagsform man har. Det är 2019 du skall använda.

/Joachim