My Areas

Sign in to follow product and topic areas and get a shortcut in this menu
cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 

Jessica123
MEDLEM

Differens på konto 1510

Hej,
jag håller på med bokslut för 2025 i Visma eEkonomi och har stött på ett problem kring konto 1510 – Kundfordringar.

Bakgrund:
Jag bytte bokföringsbyrå och startade Visma eEkonomi först under 2025. Bokföringen för tidigare år (t.ex. 2024) hanterades av en byrå och kundfakturor från 2024 finns inte upplagda i Visma.

Problem:
Under 2025 har jag fått in betalningar på banken som avser kundfakturor skickade 2024. Eftersom fakturorna inte fanns i systemet bokfördes dessa inbetalningar manuellt som:

• 1930 Debet

• 1510 Kredit

(flera manuella verifikationer)

Detta har lett till att:

• konto 1510 visar ett minussaldo (-8 214 kr per 2025-12-31)

• samtidigt som summan av obetalda kundfakturor för 2025 är 11 950 kr

• dessa belopp stämmer alltså inte överens

Jag förstår nu att betalningar inte ska bokföras manuellt mot 1510, men eftersom fakturorna från 2024 inte finns i Visma går de inte att kvitta.

Fråga:
Vad är korrekt sätt att rätta detta i samband med bokslut?

Är det korrekt att flytta de felaktiga beloppen från 1510 till 2010 (eget kapital) eller rekommenderas någon annan lösning?

14 REPLIES 14

Vad jag då förstår, har du skapat fakturor 2024 som sedan inte byrån lade in. Du har alltså fått intäkter på på banken som inte intäktsförts så då får du göra det nu istället. Per 31/12 -25 lägger du upp i debet på 1510 den differens du har (gör ett manuellt verifikat), boka 20% av den summan I moms och resterande 80% som en intäkt.  Då kommer 1510 att stämma igen. 

Lika bokar lika = manuella bokningar av pengar in / reskontra ut, rättas med manuell bokning av 1510 (reskontra in) / moms och intäktsbokning i kredit.

Mvh, Lena

Hej, nej jag bytte helt bokföringsystem till visma så när jag fick fakturorna betalda så bokförde jag dem 1510 men nu när jag ska göra åravstämningen så kommer just dessa fakturor som jag bokförde manuellt i början av 2025 upp som "fel" och gör att det blir fel saldo.

Då gör du som jag föreslår, så rättare det till sig.

Lycka till, Lena

tack för ditt svar – jag vill bara säkerställa att jag gör detta korrekt bokföringsmässigt och så att jag förstår dig rätt, för det låter fel i mina öron men vad vet jag 🙂

I mitt fall avser betalningarna fakturor som skapades och intäktsfördes 2024, och bokföringen samt momsredovisningen för 2024 är redan avslutad av tidigare byrå. Problemet är att kundfakturorna från 2024 inte följde med in i Visma, som jag började använda först under 2025.

När betalningarna kom in 2025 bokfördes de därför manuellt mot 1510, vilket har skapat ett minus på kundfordringskontot. Själva intäkterna och momsen ska dock redan vara korrekt redovisade 2024 då det gjordes av en byrå och 2025 tog jag över bokföringen själv.

Utifrån detta bedömer jag att det vore fel att:

• intäktsföra beloppen på nytt i 2025, och

• redovisa moms igen i 2025

då det skulle innebära dubbel intäkt och dubbel moms, samt fel räkenskapsår.

eller tänker jag helt fel här?

Hej igen:

Ditt svar:

"I mitt fall avser betalningarna fakturor som skapades och intäktsfördes 2024, och bokföringen samt momsredovisningen för 2024 är redan avslutad av tidigare byrå."

Min tanken i det hela:

Om fakturor har skapats och intäktsförts 2024, ska de också ha hamnat på reskontran i debet 1510. När de sedan betalats, blir konteringen D1930 / Kre1510, så att de betas av. Om man skapat fakturor 2024 oavsett om man har faktura- eller kontantmetod, ska dessa bli reskontraförda 2024 på 1510 och ingen diff uppstår, när de blir betalda.

Fakturor som däremot INTE reskontraförts - inte hamnat på 1510 vid faktureringstillfället (eller i ditt fall i december 2024) - kommer däremot att skapa en differens på 1510 om du bokar 1510 i kredit när de betalas in. Det var därför jag skrev att du skulle boka in denna intäkt nu.

• Som jag ser det är det omöjligt att dessa kundfakturor har blivit bokförda på konto 1510 från början år 2024. Har du något annat konto på balanssidan 2024 där fakturaintäkterna kan ha hamnat?

Mvh Lena

Jessica123
MEDLEM

Okej, jag kanske får ta hjälp med det så att jag inte gör fel, jag vet inte hur tidigare byrå gjort bokföringen men vill minnas att det var hon som sade att jag skulle bokföra inbetalningen som jag fått mot 1510. Jag ser inget på 1510 för året 2024 för de använde fortnox och inte visma. Jag har ju bara lagt in en fil från 2024, kanske där något blir fel. Jag startade upp räkenskapsåret 2025 och började först där bokföra på egen hand

Ta ut följande rapporter för 2024 i PDF-format eller i CSV-format:

• Balansrapport med konton
  • Resultatrapport med konton
  • Huvudbok
  • Verifikationslista

Skicka dessa listor till mig på:

lena.m.wahlberg@outlook.com 

Jag kikar på det under eftermiddagen. Jag har ett möte inbokat klockan 1300 - 1400, men efter det kan jag kika!

Mvh Lena

PS: jag ser att du skriver att byrån jobbade i FN. Jag hoppas att du skickade dig SIE-filer på alla år till sig, så att du har. Du måste ju också ha fått kontoavstämningar av tidigare byrån; det är ju ett minimum en byrå måste stämma upp med. Du har inget sådant? Har de gjort årsredovisning för 2024? I så fall, ska ju det finnas en specifikation över vilka kundfordringarna är och under vilket konto de ligger! 

Jessica123
MEDLEM

Tack! Nu har jag fått svar från min redovisningsbyrå och det stämmer som du säger de hade inte lagt in dem. Så om jag förstår rätt nu så skapar jag en korrigerings verifikation?  och där tar jag 1510 debet och 3051 + 2611 kredit så ska det rätta till sig. Och då behöver jag också om jag förstår rätt, göra en ny momsrapport och skicka in till skatteverket så att det blir rätt med momsen också.

Hej igen!

Du skapar verifikatet här:

LWInBlueAccounting_0-1769175422511.png

Som du själv skriver: 1510 i debet, moms och intäkt i kredit. 

• Har du gjort momsredovisningen klar för december: lägg in konteringen i januari
  • Ingen momsredovisning ännu för decemberkvartalet: lägg in detta i december

Är det så att du gjort momsen redan för december och måste lägga in detta i januari istället, hör av dig igen. Du behöver nämligen göra en sak till i så fall.

Mvh Lena

Okej så jag korrigerar inte den gamla utan skapar en ny manuelll verifikation precis som du säger?

Ja precis jag har redan gjort klart december tyvärr, så då lägger jag in den i januari 2025? Tar gärna emot ditt tips 🤗

Är december månad låst för ytterligare bokningar och verifikat?

Mvh Lena

nej det tror jag inte, jag har inte låst den utan bara skickat in momsrapporten. 

OK, det låter bra, let's go:

Detta borde ha intäktsförts 2024 egentligen, men nu får vi göra så här istället, vi intäktsför det 31/12 -25 exkl moms och bokar bort detta 1/1 -26 för att sedan göra en "riktig" bokning med moms så att du får en momsdeklaration:

Boka 31/12 -25:

Debet 1790       16 131 kr    =    Interimsfordringar

Kredit 3004      16 131 kr    =    Försäljning inom Sverige, momsfri

Boka 1/1 -26:

Kredit 1790      16 131 kr    =    Vändning av 31/12 -25

Debet 3004       16 131 kr    =    Vändning av 31/12 -25

Debet 1510       20 164 kr    =   (8 214+11 950)

Kredit 2611       4 033 kr    =    20% av 20 164 kr

Kredit 3051      16 131 kr    =    Skillnaden mellan brutto och momsen)

Som du ser har jag tagit den info jag fick av dig, att summan av obetalda kundfakturor 31/12 2025 är 11 950 samt att det är minus 8 214 kr på 1510. Lägger man ihop dessa blir det 20 164. Momsen är en femtedel (20% baklängesmoms) och nettot blir då: 16 131. Örena struntar vi i  för det gör Skatteverket också.

Sorry att det tog lite tid; jag fyllde på med en semla här hemma...

Mvh Lena

Tack för ditt svar, då gör jag detta och skickar sedan in en n momsrapport för december. Tack så mkt för din hjälp!