Jag har en enskild firma och jobbar hemma hos kunder. Jag går i tankarna att byta min dieselbil i företaget mot en Elbil som då ska leasas i företaget.
Elbilen behöver laddas och smidigast/billigast gör jag ju det hemma på natten. Frågan är då hur gör jag för att företaget ska betala den el som privata hushållet får räkningen på?
Jag kan ju inte vara den enda enskilda företagaren i landet som har firman på samma adress som boendet och kör elbil, eller?
Tack på förhand.
Mvh Jonas
Hej
Rekommenderar att du kontaktar skatteverket för svar på detta. Då jag förmodar att den elförbrukningen inte blir separat utan landar på hushållets vanliga elräkning så blir det nog en fråga om en uppskattning vad förbrukningen blir. Så det är mer hur den fördelningen skall göras/Uppskattas som skatteverket får besvara.
/Joachim
Hej, har provat skatteverket och helt ärligt är dom helt vilsna i denna frågeställningen.
Det verkar som dom inte har fått frågan förr.
Min tanke var att bilen betraktas som en tjänstebil, jag betalar drivmedlet själv/privat och kan använda mig av milersättningen 9,5kr/mil...
Men jag har än mindre koll på vad som gäller, hopplöst att försöka googla sig fram till nått bra svar.
Hej
Du kan ta upp förbrukningen för laddningen hemma på företaget men som jag skrev i det första svaret så måste du kan visa vad den förbrukningen blir totalt.
Alternativt göra en uppskattningen.
Sedan kan du lägga in det som en egen insättning
2018 Egen insättning kredit
5611 Drivmedel Debet
2641 Ing moms Debet
Det är dock hur du får fram förbrukningen som kan vara problemet.
/Joachim
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.