Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
UTFORSKARE

Fakturera kontantinsats och resterande

Hej,

 

Har ett AB med faktureringsmetoden. Jag ska eventuellt sälja av en inventarie där köparen ska betala 20% i ”kontantinsats” och en bank resterande 80%. Men hur ska jag fakturera detta enklast? Någon som har lust att komma med förslag på hur jag gör detta enklast? Inventarien ligger inlagd som inventarie i eekonomi.

2 SVAR 2
LW -60
UTFORSKARE

Jag skulle göra två fakturor:

Faktura 1, skriver du att det är en kontantinsats för inköp av inventarie. Förfallodag: omedelbar betalning.

 

Faktura 2, här skriver du att det är en försäljning av inventarie, fyller i hela beloppet. Skapa en rad till på fakturan och gör en minuspost på det du fakturerade på första fakturan.  

 

Att en bank betalar det hela spelar ingen roll. Det är köparen som ska stå som adressat på båda fakturorna. Hur han löser det finansiella på sitt håll, spelar ingen roll.

 

Mvh, Lena

Hej,

 

tack, det var så jag tänkte men blev lite tveksam.