Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Marcus N
MEDLEM

Fått tillbaka på skattekonto från preliminärskatt, behöver jag bokföra?

Hej,

Jag har fått en återbetalning från Skatteverket eftersom jag har betalat in för mycket preliminärskatt till mitt skattekonto.

Behöver detta redovisas i bokföringen, och i så fall hur?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Marcus

6 SVAR 6
LW -60
UTFORSKARE

I och med att skattekontot 1630 är som ett vanligt bankkonto, så har  Skatteverket betalat ut från det kontot och in på ditt vanliga bankkonto. Det är som om du hade två konton på samma bank där du har flyttat pengar från det ena till det andra. I det här fallet, har pengar gått ut från 1630 och kommit in på 1930:

D1930   100 kr

K1630   100 kr

Kom ihåg att alltid stämma av skattekontot varje månad!

Mvh Lena

Marcus N
MEDLEM

Hej Lena,

Det var inte riktigt det jag undrade. Jag har inte fått några pengar utbetalda från Skatteverket, utan beloppet har satts in på mitt skattekonto hos Skatteverket. Min fråga är om detta påverkar något i bokföringen eftersom jag nu inte behöver betala in lika mycket till skattekontot hos Skatteverket, det finns ju redan ett saldo där.

Det kanske inte spelar någon roll men vill bara säker på att det blir rätt.

MVH/

Marcus

Har du fått en slutskattsedel som visar att du har fått tillbaka på preliminärskatten?

I så fall, ta en PrtScr så jag ser hur det ser ut. 

Mvh Lena

Hej igen!

Är det så att det här handlar om att du fått slutskattsedeln, hittade jag det här på Vismas hemsida för några år sedan. Jag sparade ner informationen för att ha den lättillgänglig. Vissa delar har jag säkerligen justerat efter mitt sätt att jobba, men principerna är rätt. Jag har också skippat vissa delar, då du här enbart talar om preliminärskatten:

1. Uppbokning av preliminärskatt bokförs löpande under året (År 1) så här: 

Debet: 2518  (ett skuldkonto som bokas i debet)
    Kredit: 1630

Detta bokas per den 1:a varje månad
    för att sedan vid utbetalning den 12:e, bokas:

Debet: 1630
    Kredit: 1930

2. I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad fram. Den bokas då upp:

Debet: 8910 (kostnad)
    Kredit: 2512  (skuld som nedan kvittas mot 2518)

3. Året därpå (År 2) när man fått slutskattsedeln från SKV:

När slutskatten dras eller sätts tillbaka på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512.

2518 krediteras, 2512 debiteras med beloppen enligt deras utgående saldon det år slutskatten avser (År 1). Mellan­skillnaden bokas upp på konto 1630 och skall stämma med SKV siffror.

4. Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, skall mellanskillnaden bokas upp mot konto 8920 (År 2) i samma veva du bokar ovanstående). Det är viktigt att 1630 har samma utgående siffror som skattekontot hos Skatteverket visar.

Till sist efter dessa ombokningar hamnar således alla saldon under 1630. Det är därför som detta konto, 1630,  skall användas så snart pengar sätts in eller tas ut därifrån. Då har företaget hela tiden samma siffror som SKV och det är lätt att stämma av skattekontot varje månad!

Hoppas detta kan hjälpa dig på traven!

Mvh Lena

Marcus N
MEDLEM

Så här ser det ut:

MarcusN_0-1751711736547.png

Svaren verkar gå lite omlott här, men denna bokning du visar här, ska bokas:

D1630

K2518 (i och med att du bokat (antar jag) tvärt om när du varje månad bokat upp preliminärskatten)

Mvh Lena