Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica
NY MEDLEM

Felaktigt bokförd RUT från Skatteverket sedan Mars. Hur konterar jag rättelse verifikationen?

Hej.

Vi har upptäckt fel I bokföringen sedan Mars i år och det gäller Alla utbetalningar från Skatteverket för RUT. Då det handlar om en enskild firma har pengarna kommit in på det privata kontot men man har alltså bokfört det som direkt till företagskontot (fört över direkt från privat kontot till företagskontot) vilket jag nu vet skall vara antingen kontot 2013 och eller 2018 för att sedan göra eget verfikat för egen överföring mellan 2018 - 1930.

Hur ska man upprätta dessa rättelseverifikationer när man annullerat de felaktiga? Samt hur ska man bokföra egen insättning då dessa varit felaktiga sedan Mars med tanke på att man inte kan bokföra bakåt i tiden? 

Tacksam för snabb hjälp.

4 SVAR 4
Jessica
NY MEDLEM

Eller kan jag ändra 1930 med 2018 då de förde över pengarna för RUT från privatkontot till företagskontot direkt för att slippa två olika verifikat?

Du har svaret själv.

Skapa ett verifikat och rätta till felen du upptäckt, byt konto.

Kom det in pengar på 1930 kom de i debet och då  ska samma summa ut från 1930 i kredit samt motkonteras korrekt konto.

Jag arbetar själv inte med ROT och RUT, så jag kan inte säga bu eller bä till tekniken i betalningarna, men att vända bort konton, kan jag.

Mvh Lena

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Ett tips är att byta konto för utbetalning hos Skatteverket, det går att lägga in bankgiro för utbetalning från Skv, då får man en tydligare avisering än om de sätter in pengarna direkt på kontot. Detta eftersom utbetalning av ROT och RUT troligtvis sker oftare än eventuell skatteåterbäring.

//Carina

Jessica
NY MEDLEM

Fick hjälp på ett nytt sätt hur man kan göra (jag skulle lägga till egen insättning i en ny verifikation till företagskontot gällande alla RUT inbetalningar från Skatteverket och ha kvar de andra verifikationerna. Så man på det viset kan se vart pengarna inkommit ifrån) Bäst för min del är alltså 2 verifikationer vid RUT från Skatteverket.  (1930, 3011, 2610 RUT) & (1930, 2018 egen insättning)