Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DDDD80
UTFORSKARE

Flytta lagkassor från kortfristiga skulder till eget kapital

Hej!

Vid senaste årsredovisningen tyckte vår revisor (vi är en idrottsklubb) att lagkassorna inte borde ligga som kortfristiga skulder, eftersom dessa egentligen inte är utbetalbara vid anfordran. Hos oss gäller att lagkassorna är lagens, men de förvaltas av klubben och styrelsen prövar varje gång lagen vill ha pengar om detta är något som laget får ha pengarna till. Hittills har vi i styrelsen aldrig sagt nej, eftersom det många gånger handlar om cuper, pizzakvällar och liknande. Däremot skulle situationen uppstå att vi hamnar i kris är det styrelsen som bestämmer och inte lagen. Detta menade revisorn gör att lagkassorna inte är skulder utan eget kapital, och då kommer också soliditeten att se bättre ut.

Detta låter rimligt tycker jag, men frågan är hur man flyttar dessa pengar rent bokföringsmässigt. Som det är nu har alla lagkassor ett eget konto, så det ligger 22 konton som börjar med 2864. Var kan man i stället lägga dessa, finns det något särskilt konto man kan använda, typ under 207? Saken är också att vi har alla pengar på samma konto i banken, så man får gå till bokföringen för att se respektive lagkassa. Egentligen behövs alltså inte fler än ett konto till detta, men i och med att pengarna redan är specade är det inte jättebesvärligt att skapa 22 nya konton.

Och sedan en fråga till på samma tema. När lagen sålde Bingolotter i julas fick de behålla en viss andel, alltså att den tillföll lagkassorna till de lag som sålde. Men i och med att dessa pengar är på föreningens huvudkonto, går det på något bra sätt att bokföra detta, alltså att vi flyttar pengarna från 1930 till respektive lagkassa men detta bara görs i bokföringen.

Ett alternativ skulle givetvis vara att skapa ett nytt konto i banken för lagkassorna, och på så sätt också avskilja medlen, men som en tillfällig lösning, finns det något annat sätt?

50 SVAR 50

Tack än en gång. Ja, det är precis det jag ville åt, alltså "det totalt balanserade egna kapitalet för verksamheten historiskt" eftersom det är detta vi vill förmedla till medlemmarna hur det förändras över året. Just nu är det över 1 000 TSEK, men sedan minskar det bit för bit eftersom det mestadels är kostnader återstoden av året.

Hej

Resultatet minskas när man har kosntader så det är helt korrekt att det egna kapitalet då kommer minskas allt eftersom man bokför kostnaderna.

/Joachim

DDDD80
UTFORSKARE

I min enfald trodde jag att ämnet var utrett, men det fortsätter komma frågor och eftersom jag får så bra svar fortsätter jag att fråga.

Nu i sommar ska ett antal lag åka på cup tillsammans. Detta gör att lagen kommer bidra dels till de kostnader som är knutna till laget, men också till gemensamma kostnader, typ en chartrad buss eller två som lagen åker gemensamt i. Vissa delar av kostnaderna betalas genom att spelarna betalar in till klubben, medan återstående delarna tas från lagkassan. Vi har nu samlat in pengarna och snart kommer de användas för att betala avgifter, buss och liknande allteftersom fakturorna kommer.

Finns det något rätt eller fel sätt att bokföra detta? Min idé var att göra ett eget tillgångskonto dit man flyttar pengarna (från 1930 till typ 1935), så att de är bokföringsmässigt samlade och sedan bokföra ungefär som jag har lärt mig ovan att när det kommer in pengar, att varje insättning bokförs i fyra steg medan flytta pengar från 1930 till 1935 bara bokförs med de två kontona. När sedan pengarna ska dras gör jag på samma sätt, att jag krediterar både 1930 och 1935 och debiterar ett kostnadskonto som vi gjort just för kostnaderna för cupen + debitera 2091. Eller är "cup-kontot" snarare ett skuldkonto motsvarande det egna kapitalet, alltså 20XX något?

Hej

Du skall enbart använda ett annat 19- konto om pengarna faktiskt flyttas till ett annat fysiskt bankkonto. Annars skall du inte blnda in 1935.

Du bokför inbetalningarna som vi pratat om tidigare som en intäkt och sedab mot rätt lags konto

1930 Debet Inbetalt belopp
3XXX Kredit Intäkt
2070 Kredit Till lag 1
2071 Kredit Till lag 2
2067 debet Omfördelningskonto för eget kapital

Samma sak när du betalar t ex bussresan.

1930 Kredit Betalt belopp
5800 Debet Resekostnad
2070 Debet Kostnad lag 1
2071 Debet Kostnad lag 2
2067 Omfördelningskonto eget kapital.

/Joachim

När du sedan

Aha, då är jag med. Däremot är konto 2067 upptaget eftersom det är där man enligt Idrottens redovisning ska bokföra det balanserade resultatet och det har jag också gjort. Men jag förstår principen att vi lägger upp ett eget skuldkonto för just detta event och sedan använder det för det som har med eventet att göra.

Eller innebär det att jag blandar ihop 2091 och 2067? Ska dessa slås samman till ett konto? Här tror jag också att det ligger kvar fel från tidigare, eftersom man inte använde 2091 på det sättet som vi gör nu.

Hej

I en förening skall du inte använda 2091 då det är avsett för aktiebolag och ekonomiska föreningar primärt. 

Lagkassorna skall balanseras mot kontot för eget kapital som jag vet att jag sagt är 2067 tidigare.
Du skall med andra ord inte ha något särskilt konto för själva resan utan hanterar det som alla andra intäkter och kosntader när de inträffar.

/Joachim

Då är jag med, och det förklarar kanske också att jag inte riktigt har förstått hur man hanterar det balanserade resultatet. Tidigare har detta bokförts ungefär som ett AB, att man vid stämman beslutat att balansera det i ny räkning, men jag antar att man inte gör det på samma sätt i en ideell förening utan som att du skrivit ovan (för numera rätt länge sedan) bara låter det löpa vidare.

Men nu när vi har 2067 med ett visst belopp och 2091 som av misstag använts, antar jag att det bara är flytta över beloppet från 2091 till 2067 och fortsätta med det. 2091 har förvisso inte använts särskilt länge, utan det är bara i år + 2024 retroaktivt, 

Hej

Man hanterar det egna kapitalet på samma sätt i en ideell förening men använder konto 2060-2069 istället för 2090 - 2099.

Det är bara att boka om beloppet från 2091 till 2067 påverkar inget mer än man samla det egna kapitalet på ett konto istället för två som det är nu.

/Joachim

Då klarnar det ännu mer. Och då är vi med andra ord trots allt rätt ute när vi balanserar vinsten/förlusten en gång om året vid stämman och även i övrigt förändrar vi det egna kapitalet på 2067 så fort det är lagkassor inblandat?