Vill veta om jag har gjort detta rätt nu.
Jag har kunder som jag jobbar med och utför arbete med tömning av bostäder. En överenskommelse görs via en offert. När dagen inkommer för tömning skrivs ett kontrakt samt ett kontant kvitto på köpet av föremålen från kunden ( Privatperson)
Ex,
Lisa har fått en offert från mig på 10.000 SEK för utförande av tjänster.
Följande prisförslag ser ut som
Tömning av bostaden - 1 st = 10.000 SEK var av moms 2000 SEK
Avdrag för lösöret ( köp av VMB varor) 1 St = -2000 SEK (0% moms)
Totalt som lisa ska betala: 8000 SEK varav 2000 SEK i moms (som kvarstår eftersom VMB varor är utan moms från privatperson.
Summa av kardemumma
1- Hur lägger jag in då inköpet av dessa varor?
behöver jag lägga in en ny anläggningstillgång med angivet datum repektive belopp?
2. Läggs detta belopp 2000 SEK inköp av VMB-varor in som anläggningstillgång till konto 4020 som jag hädanefter kvittar mot försäljning?