Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
jlmar_
MEDLEM

Försäljning av förbrukningsinventarier - från EF till AB

Hej!

Avslutar just nu min enskilda firma, startat AB och har således flyttat över allt till ABt. På enskilda firman har jag förbrukningsinventarier som alla går under ett halvt prisbasbelopp, och har bokförts som förbrukningsinventarier i den enskilda firman - har haft denna aktiv i 8 år. En värdering har gjorts på varje enskild sak specifikt som finns kvar i den enskilda firman och totalt uppgår beloppet till 200 000 kr. Har överfört beloppet mellan bolagen så försäljningen är "gjord" men inte upptagen i bokföringen än.

Hur bokför jag försäjlningen av detta i den enskilda firman respektive köpet Aktibolaget?

Förbrukningsvarorna är ju inte upptagna som "inventarier" utan just förbrukningsinventarier - den största frågan är hur det ska tas upp i ABt? (tar gärna svar på EF också 🙂 )

Stort tack på förhand!

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Försäljningen i den enskilda firman bokför du som vanlig försäljning på konto 3051 försäljning av varor eftersom det inte finns någon tillgång som skall bokföras bort.

Inköpet i Aktiebolaget kan se som inköp av inventarier och kan bokföras som en tillgång på konto 1221 som du sedan skriver av under en bestämd livslängd på 3-5 år.

/Joachim

jlmar_
MEDLEM

Tack för hjälpen och svar! 🙂