Jag har sålt av en bil som företaget ägde till en av delägarna. Den bokades som försäljning av inventarie i anläggningsregistret. Nu säger programmet att
"Tillgången tas bort från listan med anläggningstillgången. För att din försäljning, momsredovisning och resultat ska bli korrekt, måste du komplettera med en manuell verifikation där du bokför försäljningen av tillgången"
Vad vill man att jag skall göra? försäljningen är ju redan gjord. Jag kan väl inte göra den en gång till? Jag hade kontakt med supporten men handläggaren var väldigt osäker så jag känner mig inte riktigt trygg med det svar jag fick. Skulle jag ha gjort på något annat sätt?
Mvh
Maine
Löst! Gå till lösning.
Hej
Behöver få lite mer information av dig för att kunna svara på detta. behöver följande.
* Hur bokfördes försäljningen i sin helhet dvs samtliga konton och belopp i debet och kredit.
* Vad var inköpspriset exkl moms
* Hur mycket har skrivits av på bilen genom åren?
* Fanns det några lån som skall lösas vid försäljningen.
Bifoga gärna en bild på anläggningstillgången också så jag får se hur den ser ut. Bifogar en exempel på en bild och hur den bilden skall se ut.
/Joachim
Så här ser anläggningstillgången ut.
Jag bokförde enligt nedan
1240 K 49 300
1249 D 42724
3973 K 123 068
2893 D 129 644
Försäljningen av bilen är bokförd via 2893 (avräkningdelägare) eftersom köparen är en av bolagets delägare. Ingen betalning har därför skett via 1940 bankkontot. Inga lån finns på bilen
Skulle jag gjort på annat sätt?
Hej
Det är helt korrekt bokfört och utifrån bilden så är anläggningstillgången helt borttagen så jag ser inget behov av att göra någon ytterligare manuell kontering då den redan är bokförd.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.