Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina5
MEDLEM

Försäljning till eu-land via nätauktion

Jag har sålt en maskin från mitt lager av handelsvaror, som jag bokfört på kontoklass 1460. Den såldes på nätauktion för 8500 kronor ex moms.

Den såldes till ett Eu - land. Auktionsfirman tog ut en provision 1913 kr och moms 478,25 kr på försäljningen och resterande 6108,75 kr utbetalades till mig.

Efter ca. två veckor meddelar auktionsfirman mig att köparen ännu inte hade inkommit med bevis på gränsöverskridande transport, vilket innebär att produkten avräknas som svensk försäljning. Auktionsfirman betalade därför ut momsen 2125 kr för försäljningen. Efter några dagar meddelade auktionsfirman att köparen inkommit med uppgifter och att jag då skulle betala tillbaka momsen 2125 kr igen till auktionsfirman vilket jag gjorde.

Hur ska jag bokföra dessa olika händelser?

Och hur bokför jag den förlust jag gjorde på min försäljning?

Tacksam för svar då detta är nytt för mig.

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna besvara detta behöver jag ha två ytterligare uppgifter av dig. 

Är det begagnade varor du säljer dvs försäljning med vinstmarginalbeskattning?
Såldes maskinen till ett momsregistrerat företag eller en privatperson?

/Joachim

Det var en begagnad vara, försäljning med vinstmarginalbeskattning. Maskinen såldes till en privatperson.

Hej

Ok när det gäller VMB så inser jag att jag behöver en uppgift till av dig. Vad var inköpspriset på maskinen?

Beloppet på 2 125 kr som både betalats ut och sedan återbetalats kan du bokföra på konto 2999 OBS konto så påverkar det inte bokföringen alls. 

/Joachim

Inköpspriset var 10 000. Maskinen köptes in från privatperson

Hej

Försäljningen skall du bokföra på detta sätt. Då minskas lagervärdet och förlusten redovisas korrekt.

/Joachim

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh Kristina

Kristina5
MEDLEM

Det var en begagnad vara, försäljning med vinstmarginalbeskattning. Maskinen såldes till en privatperson.