Hejsan,
Jag har inte riktigt förstått praxisen kring att ändra en verfikation och när man behöver skapa en korrigeringsverifikation.
Exempel:
Mvh,
David
Hej
1. För att komplettera en redan bokförd med en bild behöver du inte skapa en korrigeringsverifikation. Det går att via sidan Bokföring > Verifikationer klicka på raden och välja redigera och sedan komplettera den med ett underlag. Det är inte en ändring av bokföringen utan du kompletterar bara det som redan är bokfört med en bild/dokumet som underlag.
2. Om konteringen är fel (Fel konto eller fördelningen mellan debet och kredit) så behöver du skapa en korrigeringsverifikation. Om den bokföra händelsen redan är ett kopplat underlag så behöver du inte ladda upp en ny bild/Dokument. Detta blir de en justering av bokföringen vilket då kräver att man korrigerar.
3. Sista frågan förstår jag inte helt. Stämmer inte bokföringen dvs fel konto eller fel mellan debet och kredit så måste du justera i boköringen så det räcker inte med att enbart ladda upp ett underlag.
/Joachim
Tack för svar Joakim! Om jag har laddat upp fel kvitto då, och behöver byta underlaget, räknas det som en komplettering eller en korrigering?
Hej
Att byta underlag är en komplettering och kräver ingen ny kontering.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.