Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Förteckning anläggningstillgångar som saknar bokfört värde?

Enligt kap 6 i BFN vägledning/ informationsmaterial framgår att mindre ideella föreningar ska föra förteckning över anläggningstillgångar. 

"

Förteckning över anläggningstillgångar

6.1 En immateriell eller materiell anläggningstillgång som tas upp i balansräkningen ska förtecknas i en särskild förteckning. Förteckningen ska innehålla uppgifter om anskaffningsvärde, anskaffningstidpunkt och nyttjandeperiod i föreningen. Någon förteckning behöver inte upprättas om föreningen endast har ett fåtal anläggningstillgångar och den löpande bokföringen är organiserad så att man redan av den kan få en tillfredsställande kontroll och överblick över tillgångarna."

Min fråga är om förteckning ska finnas och hanteras i BR även om det inte finns bokförda värden kvar (endast eventuellt marknadsvärde/ restvärde)? Vart går gränsen för ett fåtal tillgångar? Idag får man inte någon överblick av tillgångarna utifrån bokföringen. Om förteckningen ska finnas, hur lägger jag i så fall upp det i BR ?

Tack för svar! Mvh Åsa

1 SVAR 1

Dina frågor:

Min fråga är om förteckning ska finnas och hanteras i BR även om det inte finns bokförda värden kvar (endast eventuellt marknadsvärde/ restvärde)?

Svar:

En förteckning ska finnas, ja. I många bokföringprogram, finns anläggningsregister att tillgå. Där fyller man i mycket information, t ex avskrivningstid och vad man köpte in tillgången för i pengar räknat. Summan står på fakturan. Sedan gör man avskrivningar på tillgången varje månad eller en gång per år. Jag tycker det är snyggare att göra avskrivningar en gång per månad. Vill du inte använda anläggningsregistret som finns i programmet, kan du lägga upp motsvarande information i Excel och där räkna ut avskrivningarna som ska göras varje månad eller år.

Du har en anläggningstillgång som är fullt avskriven efter x antal år. Om denna tillgång fortfarande finns kvar, skall den ligga kvar i anläggningsregistret. Är den helt avskriven och skrotas, kvittar man bort inköpsvärdet mot avskrivningen (dessa summor tar ju ut varandra) och då finns inte tillgången kvar. En tillgång tas bort ur registret när den är såld, skrotad, förlorad, ersatt eller inte används längre (och då kan den ju skrotas om man inte säljer den).

Fråga 2:

Vart går gränsen för ett fåtal tillgångar? Idag får man inte någon överblick av tillgångarna utifrån bokföringen.

Svar:

Man ska lägga upp tillgångarna i ett anläggningsregister även om det handlar enbart om endast en tillgång. Det är ju en tillgång som föreningen har och den ska redovisas. 

Fråga 3:

Om förteckningen ska finnas, hur lägger jag i så fall upp det i BR?

Svar:

Av din fråga gissar jag att ni idag har direktavskrivit tillgångar mot ett kostnadskonto vid något tillfälle. Jag rådfrågade faktiskt AI här, för jag har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare. AI säger att man ska motboka Eget Kapital 2067 Balanserat resultat:

• Debet 1210      50 000 kr
    Kredit 2067     50 000 kr    

Sedan är ju frågan också när detta köptes in? Köptes det in för tio år sedan, borde det vara avskrivet redan ifall det lagts upp. Då skulle jag hellre boka:

• Kredit 1219     50 000 kr   i och med att det efter tio år borde vara avskrivet med råge.

Köptes det in för tre år sedan är det i regel två års avskrivningar kvar. Då skulle jag heller boka på annat vis. Man skriver i regel av på 5 år. 5 år = 60 månader. 3 år är 36 månader.

• Kredit 2067     30 000 kr   Missade avskrivningar
  • Kredit 1219     20 000 kr   50 000 minus 30 000 = 20 000 kr

Men, som sagt så reserverar jag mig för vad AI kom med, att man ska boka mot balanserat resultat. Är det någon som har ett annat svar än detta, hör av er i tråden. Jag litar verkligen inte till AI.

Hör av dig igen!

Mvh Lena