Hej!
Mitt aktiebolag registrerades 2025/09/09 med ett förlängt räkenskapsår (2025/09/09-2026/12/31)
Fråga 1: Jag gjorde insättningen av aktiekapitalet (25 000 SEK) i mitt företagskonto hos Lunar 2025/08/21, alltså innan bolaget registrerades.
När jag trycker "matcha" för att bokföra denna händelse får jag meddelandet "Det finns inget räkenskapsår som innehåller datumet 2025-08-21. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu?", och programmet föreslår att ett nytt räkenskapsår skapas 2024/09/09-2025/09/08.
När jag trycker på avbryt eller kryssar ner rutan så går det inte att bokföra händelsen.
Jag har läst i forumen att insättningen av aktiekapital ska bokföras på dagen bolaget registrerades, men det verkar inte vara möjligt här? Ska insättningen av aktiekapital bokföras? Och om ja, hur bokför jag in insättningen av aktiekapitalet i detta fall?
Fråga 2: Pengarna för bankintyget drogs från företagskontot 2025/09/12 (alltså efter bolaget registrerades). Ska kostnaden för bankintyget bokföras? Och om ja, hur bokför jag in detta korrekt?
Jag hade verkligen uppskattat om ni kunde hjälpa mig med detta, tack i förhand!
Hejsan!
I och med att du betalat in aktiekapitalet lite före så får du lägga in detta som en manuell verifikation per första dagen i ditt räkenskapsår.
Så här gör man en manuell verifikation (slutresultatet blir detsamma om inte bättre, än att använda matchning):
Bokföring av avdragsgillt bankintyg:
Lycka till!
Mvh Lena
Tack för hjälpen! Jag har dock ytterligare funderingar:
1. Om jag förstod det rätt så kan jag använda bankintyget som underlag till bokföringen av insättningen, laddar jag upp underlaget genom Inköp -> Bildunderlag -> Övriga dokument? Hur bifogar jag sedan underlaget till verifikationen?
2. Jag såg på Spiris blogg att bankintyget inte är avdragsgillt. Därför blev jag lite osäker, kan du förtydliga hur det ligger till?
Återigen, tack för att du hjälper mig med att reda ut detta!
Jag vill att du skapar verifikatet och sparar det / bokför det och öppnar det igen för att sedan klicka på "Kopplade bilder" och sedan dra filen till stora rutan till höger. Då är det gratis:
Beträffande fråga två, står det så här i Copilot, men den kanske har fel:
Mvh Lena
Tack för hjälpen!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.