Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus10
MEDLEM

boka leverantörsfakturaor

Vi har ett handelsbolag. Fram till nu har jag alltid fått förslag på konteringskonto baserat på tidigare inköp. Nu har detta upphört. Inga förslag lämnas. Samma sak på mitt andra HB.

3 SVAR 3
LW -60
CHAMPION

Här har du en länk som handlar om det du talar om. Den ligger under bokföring och fakturering:

Löst: Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för t... - Spiris forum 

Mvh Lena

Tack. Men hur ändar jag i avtalet så att det blir som förr?

Du kan inte ändra ett ingånget avtal, utan du får ändra arbetssätt.
Jag trodde att du kunde hitta min text där under, men nu har jag gjort en ny till dig. Här kommer den:

Skapa en Konteringsmall / ett Bokföringsförslag i Spiris Bokföring & Fakturering +

Vi tar ett exempel nu, att du varje månad får en faktura på elkostnad från elbolaget Dyrbar El AB. Tidigare har du åtnjutit funktionen att programmet tagit tidigare kontering och applicerat denna på denna faktura, men nu har det ändrats. Då kan du, ifall du har Plusvarianten av programmet, lägga in en mall som hjälper dig på samma sätt som tolkningen gjorde tidigare. Med denna funktion, kan du också i en handvändning byta mall till en annan ifall du behöver byta. Tricket är bara att skapa flera egna mallar beroende på vad du köpt in.

Gör så här:

• Inställningar -> Bokföringsmallar -> Ny bokföringsmall
  • I rutan Namn skriver du: - 5020 –
  • Användningsområde: Leverantörsfaktura
  • Beskrivning: valfri text
  • Under Konto på första raden,  ligger 2440 som en standard och plutten för Kredit är ifylld och klar
  • Under Konto på andra raden, väljer du konto 2641, gröna plutten för Debet och ställer dig sedan i formelfältet med markören och klickar på Momsknappen ovanför
  • Under Konto på rad tre, fyller du i konto 5020 (aktivera det om det inte är aktivt redan), plutten Debet ska vara grön och sedan ställer du dig med markören i formelfältet igen.
  • I formelfältet för 5020 klickar du på knappen Total, tar sedan ett minustecken följt av knappen Moms
  • Spara längst ner på gröna knappen

Så här ska det se ut när du är klar:

LW60_0-1759428028713.png

Koppla denna mall till en leverantör i Spiris Bokföring & Fakturering +

Du kan skapa hur många mallar du vill och koppla dessa inne i leverantörsregistret till alla leverantörer du har. När man sedan skapar en manuell (eller autokonterad) faktura, kickar denna mall in med automatik.

Gör så här:

• Inköp -> Leverantörer -> Klicka på leverantören i fråga så du kommer åt att redigera därinne.
  • Längst ner till höger, hittar du rubriken Övriga uppgifter
  • Där finns under Bokföringsmallar alla mallar du har att välja mellan
  • Gå in i rutan och välj – 5020
  • Spara

LW60_1-1759428028723.png

Skapa en kostnadsfri leverantörsfaktura utan automatisk tolkning i Spiris Bokföring & Fakturering

• Gå till:  Inköp -> Leverantörsfakturor -> Ny leverantörsfaktura
  • Gå till Leverantör och välj rätt
  • Fyll i fakturadatum och förfallodag samt fakturanummer
  • Fyll i Totalbelopp samt moms
  • Kolla siffrorna en extra gång så de är korrekta och överensstämmer med fakturan
  • Som du ser har mallen kickat in
  • Spara och bokför på gröna knappen längst ner

LW60_2-1759428028727.png

Dra in underlaget till fakturan i i Spiris Bokföring & Fakturering

• Öppna fakturan igen
  • Öppna filhanteraren där PDF:en med fakturan ligger
  • Klicka på lila knappen till höger som heter Kopplade bilder
  • Ta tag i PDF-fakturan i filhanteraren och dra den till rutan till höger och släpp den där
  • Spara
  • Klart!

LW60_3-1759428028760.png

Notering

Är det så att du INTE har Plus-varianten av programvaran, gå till rubriken Kostnadsfri leverantörsfaktura och utgå därifrån. Du måste fylla i kontonumret själv.

Lycka till!

Mvh Lena