Vi har ett handelsbolag. Fram till nu har jag alltid fått förslag på konteringskonto baserat på tidigare inköp. Nu har detta upphört. Inga förslag lämnas. Samma sak på mitt andra HB.
Här har du en länk som handlar om det du talar om. Den ligger under bokföring och fakturering:
Löst: Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för t... - Spiris forum
Mvh Lena
Tack. Men hur ändar jag i avtalet så att det blir som förr?
Du kan inte ändra ett ingånget avtal, utan du får ändra arbetssätt.
Jag trodde att du kunde hitta min text där under, men nu har jag gjort en ny till dig. Här kommer den:
Skapa en Konteringsmall / ett Bokföringsförslag i Spiris Bokföring & Fakturering +
Vi tar ett exempel nu, att du varje månad får en faktura på elkostnad från elbolaget Dyrbar El AB. Tidigare har du åtnjutit funktionen att programmet tagit tidigare kontering och applicerat denna på denna faktura, men nu har det ändrats. Då kan du, ifall du har Plusvarianten av programmet, lägga in en mall som hjälper dig på samma sätt som tolkningen gjorde tidigare. Med denna funktion, kan du också i en handvändning byta mall till en annan ifall du behöver byta. Tricket är bara att skapa flera egna mallar beroende på vad du köpt in.
Gör så här:
Så här ska det se ut när du är klar:
Koppla denna mall till en leverantör i Spiris Bokföring & Fakturering +
Du kan skapa hur många mallar du vill och koppla dessa inne i leverantörsregistret till alla leverantörer du har. När man sedan skapar en manuell (eller autokonterad) faktura, kickar denna mall in med automatik.
Gör så här:
Skapa en kostnadsfri leverantörsfaktura utan automatisk tolkning i Spiris Bokföring & Fakturering
Dra in underlaget till fakturan i i Spiris Bokföring & Fakturering
Notering
Är det så att du INTE har Plus-varianten av programvaran, gå till rubriken Kostnadsfri leverantörsfaktura och utgå därifrån. Du måste fylla i kontonumret själv.
Lycka till!
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.