Behöver hjälp i att reda ut ovanstående! Jag har tagit över bokföringen i en samfällighetsförening och det ligger kvar gamla grejer när jag tittar på balansräkningen. Hur får jag bort konto 2060 och 2068?
Förra årets resultat var 20082,85 och årets resultat är 32876,30. Jag använda 2099 och 2098 för resultaten.
Det verkar som flera olika konton har använts för resultat/balanserat resultat, eller hur?
Och den där uppskrivningsfonden, vad gör den där? Kan man på ngt sätt ta bort den också?
Jag vill att balansräkningen ska vara rätt så klart men i dagläget ser det bara oerhört rörigt ut och det känns som den är fel!
Tar tacksamt emot input hur jag kan göra/mvh Elisabeth
Du har rätt i att det är lite blandad kompott på skuldsidan här.
Min fråga: Är samfällighetsföreningen är en ideell förening eller ett aktiebolag?
Jag förstår att det känna underligt att ta över när ingen direkt överlämning skett om hur bokföringen skötts tidigare.
Jag hoppas vi kan reda ut det här du och jag, jag tror vi kan det.
Mvh Lena
Föreningen är inte ett aktiebolag. Vi betalar heller ingen moms. Uppskrivningsfonden har hängt med i alla år, så jag antar att den förre kassören/som skötte bokföringen, gjorde det i början av sitt åtagande. Vad jag har förstått så är det en bokföringsteknisk åtgärd, då vi i föreningen har gemensamma garage.
Vad tror du om lösning för att får ordning på kontona? Tack för din hjälp/mvh Elisabeth
Hej igen,
Vi har ju egentligen en väldigt enkel bokföring med intäkter och kostnader och jag ser nu att årets resultat är 22806, 69 kr och förra året var det 20082,85
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.