Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Går det att ångra en felaktig kreditfaktura?

Jag beöver ångra en kreditfaktura som jag gjorde enligt råd från AI. Problemet från början var en betalning från kund (990 kr)som matchades som betald tillsammans med övriga betalningar i samma "batch". Kunden betalade senare in 990 kr en gång till på samma faktura. Det blev en dubbelbetalning. Jag fick ett felaktigt kontonummer från kunden att betala tillbaka till så banken fick hjälpa mig att betala tillbaka pengarna. De använde då 990 kr som betalats in på banken till den ursprungliga fakturan. Jag hade ingenting att matcha utbetalningen med, men AI föreslog att jag skulle göra en kreditfaktura med den vanliga fakturan som grund. Den fakturan stod för övrigt som betald och jag hade också fått tillbaka på Rut på samma faktura. Eftersom jag inte kan matcha de ursprungligt inbetalda 990 kr och då inte heller kan matcha övriga kunders inbetalningar på samma datum så kan jag inte heller ange de övriga kundernas fakturor som betalda och alltså inte heller skicka in för att få Rut inbetald. Hur gör jag?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Öga för grönt 

 

Det går tyvärr inte att ångra en redan skapad kreditfaktura, men du kan rätta upp situationen genom att göra om händelserna så att betalningarna och återbetalningen speglar det som faktiskt hänt.

 

Så här brukar man lösa ett sådant scenario:

 

Börja med att makulera kreditfakturan om det är möjligt. Om den inte går att makulera kan du låta den ligga och i stället skapa en ny debetfaktura som nollställer kreditfakturan. Då tar fakturorna ut varandra.

 

Därefter behöver du återskapa det riktiga betalflödet:

 

  • Den korrekta första betalningen på 990 kr registreras på den ursprungliga fakturan.
  • Den andra felaktiga dubbelbetalningen på 990 kr registreras som en separat inbetalning som sedan matchas mot utbetalningen du gjorde via banken. På så sätt bokförs både dubbelbetalningen och återbetalningen korrekt.
  • När allt ligger rätt kan även övriga betalningar i samma batch matchas, och du kan skicka in RUT precis som vanligt.

Men eftersom det redan har blivit fel och för att vi ska hjälpa på bästa sätt är mina varmaste rekommendationer att du slår en signal till supporten på 0470‑706000. De kan titta direkt i ditt Spiris och guida dig steg för steg tills allt är helt rättat.