Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Glömt att bokföra moms/skatteinbetalning från föregående år + fråga om moms

Hejsan!

Jag har lite frågor angående min bokföring för min enskilda firma.

Jag har i min företagsbank skapat två sparkonton som jag använt som buffertkonton, en där jag lägger undan pengar som ska gå till skatt och en där jag lägger undan pengar som ska gå till momsinbetalningar.

Dessa hade jag inte lagt in i mitt bokföringsprogram, och därmed så har bankhändelserna inte synts i bokföringen. Men nu har jag lagt till dessa bankkonton så det är nu fixat.

Till mitt problem: förra året (år 2024) har jag missat att bokföra en momsinbetalning och en skatteinbetalning från dessa buffert-bankkonton. År 2024 är ju låst i bokföringen. Så:

- Ska jag skapa dessa verifieringar nu år 2025 för dessa?

- Behöver jag korrigera mitt bokslut för år 2024? För nu saknas det 4300kr (den ej bokförda skatteinbetalningen) som ska in på konto 2012.

Sen har jag en annan fråga:

Hur ska man på rätt sätt bokföra momsinbetalningar? Jag har bokfört det på konto 2012 och trott att det räckt så. Nu när jag googlat så har jag sett att man ska skapa en till verifikation, där man krediterar beloppet från konto 2012, och sen debiterar konto 2650. Stämmer det att man ska skapa två verifieringar för varje momsinbetalning?

Tacksam för svar!

Ha det fint 🙂

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag börjar med fråga 2. En "momsredovisning" består vanligtvis av två moment:

1. Momsdeklaration till Skatteverket (utgår från en skuld att betala på 100 kr)

Skulden på konto 2650 deklareras och flyttas till konto 2012

Debet 2650             100 kr

Kredit 2012               100 kr

2. Inbetalning till Skatteverket

Debet 2012              100 kr

Kredit 1930             100 kr

Om deklaration och inbetalning sker på samma datum kan vissa ta en genväg och skippa konto 2012 och gå direkt på:

Debet 2650            100 kr

Kredit 1930             100 kr

Då blir det bara en transaktion och i slutändan rätt. Jag gillar inte genvägen då det blir svårare att stämma av skattekontot. Skatteverket registrerar det som två händelser även om det är samma datum.

För din del behöver du stämma av konto 2650 och bokföra bort gamla poster från 2024:

Debet 2650

Kredit 2012

Om du har differenser på bankkontot pga att du missat att bokföra momsinbetalning får du korrigera:

Debet 2012

Kredit 1930

Korrigeringarna gör du 2025.

Vänliga hälsningar

RoffaK