Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin EE
MEDLEM

Gör årsbokslut, är förvirrad av "Bokföra och bokföra .om förra årets resultat"

Hej! Jag sitter och läser era tips för årsbokslutet och försöker klura på egen hand men nu är jag förvirrad ändå. Så jag är väldigt tacksam för hjälp! Enskild firma, förenklat bokslut.

1. Jag har bokfört årets resultat 31/12-25. Konton 2019-8999. Klart

2. "Årets resultat överfört till kontot för eget kapital": 2019-2010, då står mitt resultat minus xxx kr i högerspalten ,är det korrekt? Här kan jag inte välja Bokföra årets resultat, det står "skillnaden/resultatet är 0 och det troligen redan är bokfört" men jag kan ju fylla i bara beskrivningen utan att välja mall. Vad göra, blir det rätt? i ert exempel ska man välja mallen ovan. 

3. Nu läser jag att man även ska "bokföra OM föregående årets resultat" den 1/1-26 . I ert exempel står det tvärtom mot när jag bokförde årets resultat, nämligen 8999-2019. Är det så det ska stå när man bokför om? Förklara gärna hur denna åtgärd påverkar bokföringen. Varför gör man detta och måste man? Vad händer om detta inte görs?

4. "Omföring av konton " är frivilligt när man har enskild firma förstår jag men jag tänkte väl våga mig på det så småningom.. Fler frågor lär komma.

stort tack på förhand från trött bokförare

3 SVAR 3
LW -60
CHAMPION

Det är inte lätt, det håller jag med om. Dessutom vissa av dessa AI-modeller har inte alltid alla hästar hemma och säger att man ska boka vinst tvärtom. För att enklare kunna svara på din fråga (hoppas jag) undrar jag om du kan ta en skärmdump över hela din balansräkning med alla konton visade, så jag ser hur det ser ut. Observera att jag behöver få balansräkningen inklusive kontona.

MVh Lena

Karin EE
MEDLEM

Hej Lena, tyvärr kan jag inte ge dig en bild av balansräkningen men om du kan svara på mina frågor ändå är jag mycket tacksam.

Jag följer Spiris egna råd vid årsbokslutet men blir lite förvirrad ändå. Jag har enskild firma och programmet med fakturering och bokföring (Inte deklaration)

Jag började med att följa listan för årsavstämning. Jag har alltså bokfört årets resultat. (intäkterna minus kostnaderna men inte betalat moms ännu , gör det årsvis, eller betalat in extra skatt ännu, vilket jag kommer göra snart) 

Men sen står det på ett ställe i Spiris egna tips att man ska "boka om årets resultat". Det undrar jag över.

Och sen så ska man föra över årets resultat till eget kapital. 2019 - 2010. Jag undrar om det ska vara ett minustecken på beloppet (resultatet) i högerspalten bredvid under kontosaldo?  Det ser ut så här:

2019 Årets resultat, delägare 1:    Debet        kredit           kontosaldo

xxx kr

2010 Eget kapital                                              xxx kr         - xxx kr

summa debet  xxx

summa kredit  xxx 

differens 0 kr

Här kan jag alltså inte välja Bokföringsmallen som Spiris föreslår men kan skriva manuellt i fältet "beskrivning". Gör jag rätt? Är det korrekt att det ska stå minus som jag illustrerat? (har ringt support men de kunde inte svara på det)

Jag funderar lite över om det fortfarande samma belopp, alltså resultatet, innan moms och extra skatt betalats. Det låter så konstigt med "eget kapital" när det kommer dras bort mycket mer på beloppet. 

Mycket tacksam för stöd, håller fortfarande på att lära mig. 

Mvh K. 

Att boka årets resultat och veta om det ska vara debet eller kredit i balansrapporten eller ej, kan vara knepigt om man inte ser vad programmet gör.

Så här:

• Balansräkningen är uppdelad i två delar; tillgångar (konto 1000 - 1999) och skulder (konto 2000 - 2999).
  • Summa tillgångar, visar hur mycket på tillgångssidan man har. Tillgångar kan man se som plusvärde.
  • Summa skulder, visar hur mycket som ligger på skuldsidan. Skuldsidan kan man se som ett minusvärde.

För att få fram resultatet:

• Ta värdet för tillgångar och minska med värdet för skulderna och se vad differensen blev.
  • Har du ett plusvärde, betyder det vinst och för att balansera balansräkningen lägger man vinsten i kredit på 20xx. Debet blir då 89xx.
  • Får du  däremot ett minussvärde, har det blivit en förlust och för att balansera balansräkningen, lägger man resultatet i debet på 20xx och 89xx hamnar då i kredit.

Tanken är att i Enskild firma, ska man tömma alla konton till sist som ligger under 20xx sedan och få dem lagda på 2010.

Du skriver något om resultaten innan moms och extra skatt... Momsen är som en liten egen redovisning. Momsen ligger "vid sidan av" allt och genererar ingen skillnad i resultatet, då den är en slinga som går runt runt och man får betala eller få tillbaka beroende på om man sålt mer än vad man köpt in eller tvärtom. Den påverkar inte resultatet och kan inte räknas som en skatt. Skatten räknas fram från resultatet och justeras av om man har kostnader som inte är avdragsgilla och intäkter som inte ska intäktsföras.

För att kunna ta en skärmdump, brukar jag använda snipping tool. Klicka på fönstret längst ner till vänster på skärmen, skriv snipping tool, så kommer programmet upp och är klickbart. På svenska heter det skärmklippsverktyget, har jag för mig.

Hör av dig igen om det här, för jag tror inte riktigt jag hänger med på vad du menar riktigt. Försök att se ifall min info kan hjälpa dig. Testa snipping tool!

Mvh Lena