Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Roffe49
MEDLEM

Hantera dubbla förskottsinbetaln. med Swish olika datum och redan utskriven Betalningsbekräftelse

Hej 🙂

Bokföringsrutinen för delad inbetalning olika datum som fungerar vid Faktura fungerar inte alls med Swish förskottsbetalning med delad betalning och flera dagar emellan och redan utskriven Betalningsbekräftelse med hela belloppet!

Skriver eftersom det är oändligt lång väntetid på telefon och AI-assistenten förstår inte frågan.

Vi (knr 1109264) säljer mot förskottsbetalning och levererar därefter inklusive Betalningsbekräftelse. Normalt fungerar detta väldigt bra om allt betalas samtidigt. Även delad betalning att bokföra fungerar bra om man skickar mot faktura. Fungerar i så fall med den styrda rutin i Spiris som AI föreslår.

MEN i detta fall har kunden delbetalat en förskottsbetalning genom Swish ett datum och sedan delbetalat resten flera dagar efteråt. Normalt vid utställd faktura går detta, som sagt, att hantera enligt rutin MEN när det gäller Swish förskottsbetalning från kund så fungerar det inte med Fakturamodellen för flerdagars delregistrering.

Alltså, hur gör jag för att få bort "MATCHA" i Kassa och bankhändelser och få dem båda till gröna "Bokförd manuellt" ?????

(Jag kommer inte vidare utan måste be om hjälp)

Med bästa hälsningar

4 SVAR 4

Har du ingen soptunna ute till höger på raden?

Roffe49
MEDLEM

Jo, men revisorn skulle nog inte bli så glad när hon jämför bankutdraget med överförda banklistan till Kassa och bankhändelser och det fattas två poster där. Alla inbetalningar ska ju bokföras som de är.

Nu förstår jag inte riktigt...

Det du bokar i Kassa/Bank, hamnar i huvudboken, precis som alla andra verifikationer som inte går via Kassa/Bank, såsom inmatning av leverantörsfakturor, momskörningar etc. En revisor struntar i hur du bokfört om du bokfört via Kassa/Bank eller via Bokföring/Verifikationer. En revior kollar att alla balanskonton stämmer med verkligheten, inte hur de hamnat där.

Mvh Lena

Haha, mina kunskaper är, som du märkt , begränsade men jag hittade ett väldigt snabbt sätt som jag förstår. Jag krediterade fakturanumret (Betalningsbekräftelsen) och gjorde två nya med de olika inbetalda beloppen och vips så kunde jag boka av Matcha i Kassa och bankhändelser och få Bokförd manuellt i stället och därmed en "ren" lista. "Oändliga äro herrens vägar" kan man väl säga. Här är det målet, som du också menar, som är intressant, inte vägen dit.