Hej,
Jag har kört med Visma E-ekonomi i ett par år nu. Jag har integration med Zapier/Shopify och det funkar helt ok, men med lite handpåläggning.
Nu säljer jag en del till Norge samt England och hade velat bokföra den momsen separat och överföra till respektive land.
Tyvärr är inte Visma så bra på detta och det borde inte vara svårare än att göra på samma vis som för OSS som ju faktiskt finns infört, med rapportmöjlighet och momskonto för de två länderna.
Jag har VOEC konto men kan inte förstå hur jag ska bokföra det på lämpligt vis. De norska kunderna betalar via kort och det blir utbetalt i Euro vilket ju också blir lite konstigt.
Zapier har inte heller stöd för detta vad jag förstått.
Så det vore bra att få till en workaround för detta.
Det finns ju olika integrationer för detta men mer för Fortnox än Spiris som jag förstått det. Och man vill ju helst inte behöva byta bokföringssystem eller integration när man har rätt bra flyt med Visma/Spiris/Zapier som det är nu.
Som det är nu så är det inte bra business att inte kunna göra detta på ett korrekt sätt. Sen tror jag att Norska staten kommer kölhala mig snart 😉
Finns det någon som kan klargöra detta så vore det väldigt tacksamt mottaget.
Mvh Gordon
Jag hittade en gammal tråd om liknande, så jag har tolkat lite själv hur det borde kunna funka. Men jag är inte säker så lite hjälp vore uppskattad!
"Momsen (MVA) bokför jag manuellt på tre konton:
2681 Utgående MVA 25% Norge
2685 Ingående MVA Norge
2689 Redovisningskonto MVA Norge"
https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-moms-mot-2-konton/m-p/176905
Jag har skapat samma konton.
Det jag tror jag måste göra:
1. För varje ny kund från dessa två länder ändra inställningar så man samlar in moms under kundinställningar. Det är ju lite pyssel då varje kund från dessa två länder måste ändras manuellt.
2. Verifikatets momskod måste ändras till rätt norsk momskod.
3. Vid bokföring/avstämning se till att rätt bokföringskonto används.
4. Manuellt skriva ut en kontoavstämning när det är dags att redovisa.
Det borde gå att göra liknande för England om man sätter upp konton för det. Synd att det inte är förberett för detta i Eekonomi 😞
Det var inte så lätt.
Det går ju inte ändra konto i verifikatet för moms efter man skapat en faktura tyvärr. Så jag tar gärna emot något kreativt förslag!
Hej
Vad jag känner till så finns inget system som kan hantera detta men jag hade hanterat detta månadsvis och gjort på följande sätt med den totala summan per månad och land.
Inledningsvis så bör du använda egna konton för försäljningen till Norge och England. Så skapa två nya konton för detta.
3061 Försäljning Norge
3062 Försäljning Storbritanien
Använder du konto 3011 så kommer momsredovisningen bli felaktig eftersom det är låst till en svensk momskod.
Då behöver ingen moms vara med i bokföringen av själva fakturan.
Sedan gör du en total justering av summeringen för respektive land månadsvis.
3061 Debet (Hela månadens belopp)
3062 Debet (Hela månadens belopp)
3061 Kredit (Nettobeloppet Norge)
2681 Kredit (Moms norge)
3062 Kredit Nettobelopp Storbritanien)
2682 Kredit (Moms storbritanien)
På så sätt så behöver du bara göra en justering varje månad.
/Joachim
Hej Joachim,
Tack för svaret!
Det är precis därför jag tycker att ni kan ta och fixa detta på ett smidigt sätt så att ni ligger i framkant, det gäller ju att vara bättre än konkurrenterna, så brukar jag tänka och det är ett bra koncept enligt mig🙂
Det är ju inte överkompliserat. Det är ju principmässigt samma sak som OSS men bara för ett land i taget. Det är ju nästan copy paste om man är duktig tänker jag 😀
En grej som också vore bra om ni inte tänkt på det(till att göra listan) är om man kunde matcha en utländsk inbetalning mot tex ett valutakonto i Euro, det går tyvärr inte. Det funkar bara på kassakontot, och det ställer till det för mig. Så tex en Dansk betalar i DKR går inte att stämma av, utan de får en egenkonverterad Visma faktura i Euro som en lösning för att klara av det problemet.
Jag kör redan OSS, så jag tror inte jag använder 3011 för tillfället.
Jag är ingen mästare på detta(så ha det i åtanke), utan gör så gott jag kan och det brukar bli bra i slutändan.
Så hittar jag en rutin för detta så är det nog inga problem.
Som det ser ut så går betalningarna i de flesta fall via Shopify payments(eller faktura via email i euro) och blir utbetalda en gång i veckan. I vanliga fall stämmer jag av alla kundfakturor manuellt mot den insättningen och matchar alla inbetalningar mot den mot "vismafakturorna(egentligen kvitto)"som jag i normalfallet skickar alla kunder.
Bör det funka ändå?
Fakturorna jag skickar till kunderna kommer i så fall se konstiga ut för det är då ingen moms med på dem vilket blir lite vlilseledande för dem tänker jag, de kan ju tro att jag bara höjer priset utan att samla in moms om det inte står på kvittot de får. Det kan ju också se konstigt ut om det är någon som ska dra av det eller liknande.
Sen får det ju en bekräftelse från min shop, men jag brukar inte se det som ett giltigt kvitto.
Har du någon bild så vore det tacksamt mottaget.
Mvh Gordon
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.