Hej!
Jag tycks nästan alltid få problem vid bokföring av arbetsgivaravgift, moms, preliminärskatt mm.
Saldot stämmer på Skattekontot men det är inte rätt i bokföringen!😕
Det verkar som summan på AGI är bokförd två gånger, men jag vet inte hur jag ska rätta till det!
Det ser även rörigt ut med många korrigerings verifikationer nu från 2025-12-03 till 2025-12-05.
Jag har aktiv bankkoppling och aktiv koppling mot skattekontot.
För denna gången så skulle jag matcha: Inbetalningbokförd 251204 vilket jag gjorde, sedan kom en verifikation som jag skulle matcha: SKATTEVERKET-SKATTEVERKET BG som inte gick att matcha.
Därför gjorde jag korrigerings verifikationer. vet ej om det blev rätt🙄
Jag bifogar från när saldot i bokföringen stämmer med saldot på skattekontot.
Men hur ska jag göra för att få det rätt i bokföringen.
Löst! Gå till lösning.
Hej gen,
Hoppas någon vill svara på mina frågor.
Kanske @LW -60 kan hjälpa mig?
Nu har jag satt in preliminärskatt på skattekontot och då kommer bokföringhändelsen upp i Spiris för att matchas.
Om jag trycker matcha, överföring mellan egna bankkonton och väljer skattekontot, så finns ingen bankhändelse att matcha mot.
ska jag vänta på att Skattekontots bankkoppling läses av eller ska jag använda bokföringsmall, betalning till skattekontot.
Hur ska jag annars göra?
Hejsan!
Jag ska titta igenom detta nu. Jag har varit på resande fot ettt tag, därav fördröjningen. Återkommer när jag analyserat det hela!
Mvh Lena
Som ett kort svar, är det verifikation A305 som är boven i dramat och som ska bort. Jag skriver det med reservation, för det beror på hur du motkonterat det verifikatet och de andra bokningarna också. Det är flera konton inblandade som måste stämma och om de stämmer eller ej, beror på hur dina ändringar gjorts Men, börja med att vända bort A305.
Mvh Lena
Hej Lena!
Tack för att du har tittat på det till mig.🤗
Jag försökte boka bort verifikation A305 men den gick inte att korrigera. Förstod då efter att sökt en hel del på hjälpavsnittet i Spiris att om det är en automatisk skapad verifikation så kan man inte korrigera den. Så jag korrigerade verifikationerna A326 och A327 och nu stämmer saldot.😁
Är det kanske så att i framtiden när jag ska bokföra så ska jag kanske invänta både bank kopplingen från banken och kopplingen till skattekontot så blir det lättare att hitta i systemet.
Mvh Marie
När det gäller skattekontona och bankkontona så går det oftast inte att ta upp ett verifikat och välja kommandot "korrigera" för det finns en del låsta konton i eEkonomi när man gör så. Däremot om man gör en verifikation på vanligt sätt, går det bättre och det var ju så du gjorde, helt rätt, bra!
Bankkopplingar och kopplingarna till Skatteverket, verkar vara kodade såsom Spiris vill att man ska boka, även fast man har egen rutin för det där. Jag har upptäckt att programmet inte gör rätt i alla lägen, eller som jag vill, så jag använder inte dessa funktioner. Ett annat skäl till att jag inte använder dessa matchningar är låsningarna. Blir det fel, tar det för lång tid att ändra det hela anser jag.
Mvh Lena
Ja, lite krångligt. Men nu underlättade det för då upptäckte jag att det inte funkade innan jag gjorde en korrigerings verifikation.
Tack för din tid och hjälpen här i forumet!
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.