Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Pokerrekop
NY MEDLEM

Hjälp med negativt saldo i Visma eEkonomi

Hej Visma-support,

Jag har upptäckt ett negativt saldo på -800 000 kr i mitt kassakonto i Visma eEkonomi, och jag försöker förstå vad som kan ha gått fel. Jag redovisar moms kvartalsvis och har endast utgifter och moms att ta in, men när jag ska deklarera måste jag manuellt ta bort en rad på skattedeklarationen.

Jag har några funderingar kring vad som kan ha orsakat detta:
- Kan det bero på felaktiga bokföringsposter?
- Har momsredovisningen påverkats på ett sätt som skapar underskottet?
- Kan det finnas en teknisk inställning i Visma eEkonomi som gör att saldot beräknas fel?

Jag skulle verkligen uppskatta vägledning kring hur jag kan rätta till detta och säkerställa att min bokföring stämmer inför kommande momsredovisning. Tack på förhand för er hjälp!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

I princip omöjligt att svara på detta utan att manuellt stämma av banken mot vad som är bokfört vilket jag inte har möjlighet att göra via forumet. 

Dina olika punkter som du räknat upp kan jag svara på.

- Kan det bero på felaktiga bokföringsposter?

Svar : Möjligt förutsatt att något är bokfört mot bank i dessa men det är relativt ovanligt om det inte fanns någon differens innan bokslutet påbörjades.

- Har momsredovisningen påverkats på ett sätt som skapar underskottet?

Svar : Själva momsredovisningen påverkar inte saldot mot bank så det är jag så gott som övertygad om att du kan utesluta.

- Kan det finnas en teknisk inställning i Visma eEkonomi som gör att saldot beräknas fel?

Svar : Låter också som en otrolig orsak. Då skulle flera kunder ha drabbats på samma sätt vilket vi inte har några indiktationer på.

Vanligaste orsaken till saldodifferenser mot bank är dessa

* Att man bokför mot banken manuellt och inte via bankkoppling i någon form. Då kan man lägga in saker fel i debet och kredit, Missa händelser som skulle ha bokförts för att nämna några.

* Vid bankkoppling så tar man bort händelser exempelvis ett privat inköp som man tror inte skall bokföras. Allt som sker på företagskontot skall bokföras oavsett vad det avser.

* En annan vanlig orsak kan vara att man bokfört överföringar mellan bankkonton (Placeringskontot, Skattekontot t ex) Dubbelt dvs från båda kontona och då blir det dubbla poster av samma händelse.

Du behöver manullt stämma av det du bokfört i bokföring och fakturering med kontoutdraget från din bank för att kunna identifiera vad som inte är korrekt.

/Joachim