Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hur ange moms?

Hej!

Jag har en momsfråga. Jag har ett aktiebolag och önskar bokföra mitt friskvårdsbidrag från föregående räkenskapsår. Eftersom jag inte kan eller vill ändra i tidigare momsredovisning då det är komplicerat i Visma eEkonomi undrar jag om jag kan bokföra friskvårdsbidraget med moms i den aktuella perioden utan att det anges i den periodens momsredovisning? Jag kommer att ändra momsredovisningen på Skatteverket vilket är enkelt. Då kommer momsredovisningen där att stämma överens med momsen i min verifikation för friskvårdsbidraget på Visma men inte med momsredovisningen i Visma, går det att göra så? Eller måste momsen stämma överens på alla tre platser för att bokföringen ska vara korrekt?

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det går inte att lägga in det i en senare period utan att momsen redovisas i momsredovisningen. För att det skall bli korrekt måste det läggas in i rätt momsperiod dvs i den period du lämnar in en rättning för. Annars går det inte att få bokföringen att stämma. Inget unikt för vårt system utan så är det i de flesta system.

/Joachim

Peter Sundström
UTFORSKARE

Ok tack då vet jag 👍 Uppskattar din hjälp!

Vänligen

Peter