Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nope02
MEDLEM

Hur bokför jag en betalning till Visma finance. kund betalade till mitt bankgironummer

Hej forumet, en kund har av misstag betalat en faktura till vårt bankgiro i stället för till Visma Finance. Fakturan är överlåten till Visma Finance. Pengarna finns på 1930. Min plan är att boka insättningen som Debet 1930 och Kredit 2893 Skuld till Visma Finance, och när jag skickar vidare beloppet till Visma Finance boka Debet 2893 och Kredit 1930. Visma tar ingen avgift i detta fall. Är denna hantering korrekt, ska 1510 lämnas orörd eftersom fordran är överlåten, hur matchar jag insättning och uttag i Visma eEkonomi under Kassa och bankhändelser, och finns något mer jag bör tänka på vid avstämning mot avräkningen från Visma Finance? För info använder jag Visma eEkonomi och SEB.

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

Jag tycker att du tänker helt rätt, att lämna 1510 som den är och vänta på Finance-avräkningen och boka som du föreslår mot ett skuldkonto så länge. Jag skulle kanske ha tagit 2999 (observationskontot) för att få skulden att sticka ut ordentligt, men det är inte av vikt i sammanhanget.

Mvh Lena

Tack för hjälpen! Då vet jag att Chatgpt tänkt rätt. 

Ja, det är bra att du kollar AI.

Häromdagen grillade jag AI i ett annat ärende och till sist medgav den att den kanske inte hade haft rätt i första svaret. Han blev till och med inställsam och tyckte att jag var finurlig och kom med smicker i början av varje svar han fick avge. Funderade i stillhet över hur mycket el det hade gått åt med mina frågor. AI kräver visst en hel del energi.

Mvh Lena