Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linda111
MEDLEM

Hur bokför jag en försäljning i Euro via Shopify och PayPal?

Hej!

Jag har fått ett köp via Shopify där kunden betalade med Paypal i Euro. När jag försöker bokföra blir det en differens mellan debet och kredit. Jag vet inte vad jag gör för fel. Jag använder växelkursen för den dagen jag fick in transaktionen och omvandlar alla siffror till SEK vilket blir:

Debet
1932 144,60 kr (13,80 euro) Brutto

6040 8,59 kr (0,82 euro) Paypal avgift

Kredit

3001 92,73 kr (8,85 euro)
2611 28,92 kr (2,76 euro)
3520 51,87 kr (4,95 euro)

Siffrorna i euro står på Shopifys sida. Sen har paypal omvandlat netto 12,98 euro till 136 kr, hur ska jag bokföra det?

Tack på förhand.

4 SVAR 4
GetSamla
UTFORSKARE

Hej!

Om jag förstår dig rätt så verkar Shopify visa beloppen i EUR medan PayPal har gjort en egen valutaomräkning när pengarna betalades ut.

I sådana situationer uppstår det ofta en differens eftersom:

• Försäljningen bokförs utifrån transaktionen i EUR.
• PayPal använder sin egen växelkurs vid utbetalningen.
• Skillnaden blir normalt en valutakursvinst eller valutakursförlust.

Jag reagerar också på att debet (144,60 + 8,59 = 153,19 kr) inte verkar motsvara kredit (92,73 + 28,92 + 51,87 = 173,52 kr), så det kan vara värt att kontrollera att alla belopp och momskoder blivit rätt omräknade till SEK.

Kan du visa:
• Vilken växelkurs du använt?
• Hur Shopify specificerar försäljningen?
• Om 136 kr är det faktiska belopp som kom in på bank- eller PayPal-kontot?

Då blir det lättare att se om differensen beror på valutakursen eller på själva konteringen.

Linda1112
NY MEDLEM

Hej!

Från Paypal:
Paypal.png
Från Shopify:
Shopify kvitto.png
Jag använde växelkursen som Paypal har använt. 136 kr är det som kom in på Paypal kontot.

Tack på förhand!

Hej!

Tack för att du delade bilderna.

Det ser ut som att Shopify och PayPal inte använder exakt samma växelkurs, vilket ofta leder till differenser när man räknar om alla belopp till SEK.

Jag misstänker att differensen kan bero på valutakursen mellan försäljningstillfället och PayPals omräkning, alternativt att någon del av frakten eller momsen behöver hanteras separat.

Det vore intressant att höra hur moderatorerna eller andra användare brukar bokföra PayPals valutakonverteringar i dessa situationer.

GetSamla
UTFORSKARE

Hej!

Av Shopify underlaget ser det ut som att försäljningen uppgår till totalt 13,80 EUR (8,85 EUR varor, 4,95 EUR frakt och 2,76 EUR moms).

För att se varför differensen uppstår behöver man även se PayPal-transaktionen i detalj, eftersom PayPal ofta använder en egen växelkurs och dessutom kan dra avgifter innan pengarna betalas ut.

Kan du lägga upp en bild som visar:
• PayPals avgift
• Växelkursen som PayPal använt
• Beloppet som faktiskt betalats ut

Då blir det lättare att avgöra om differensen beror på avgifter eller valutakursförändringar.

Mvh
GetSamla