Hej! 👋
Jag har en enskild firma där jag arbetar som fotograf. Nu har jag fotat på ett evenemang där jag sålt bilder till deltagare, och 30% av varje försäljning ska doneras till Suicide Zero (en ideell organisation).
Försäljningen har kommit in på två sätt:
Nu vill jag bokföra hela förloppet korrekt, och undrar:
Det handlar alltså om att jag fakturerat/slutkonsumentförsäljt som vanligt, men att en del av inkomsten går vidare till välgörenhet.
Tack på förhand för all hjälp!
Vänliga hälsningar,
Jenny Rodewald
Löst! Gå till lösning.
Hej
1 och 2. När det gäller Stripe så bifogar jag en länk för hur du skall hantera detta.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-overforing-fran-stripe/m-p/226342#M35906
1a. Swishinsättningarna får du in på banken samma dag så dessa kan du bokföra direkt från kassa och bankhändelser mot försäljning
1930 Debet
3051 Kredit
2611 Kredit
3. Donationen till suicide zero bokför du mot konto 6993 lämnade donationer och gåvor.
4. Du har samtliga konton du behöver använda i systemet redan. Vissa kan vara inaktiva så du behöver aktivera dem i systemet.
/Joachim
Okej, jag har gjort en manuell verifikation på försäljningsdagen, den ser ut såhär:
När jag ska gå till steg 2 och ska bokföra själva insättningen från sidan kassa och bankhändelser så ser jag inget alternativ som heter "matcha". I listan för verifikationer ser det ut såhär:
Och i listan för bankhändelser så finns den inte med alls.
Hej
Insättningen du får från stripe skall du inte matcha mot bokföringen av dagskassan utan under kassa och bankhändelser där jag förmodar att du har insättningen klickar du på knappen matcha och sedan väljer du Övrig insättning och egen kontering.
Sedan bokför du hela beloppet mot konto 1580.
Visar med en bild från mitt testsystem så beloppet stämmer inte med ditt men principen är densamma.
/Joachim
Hej! Tack för all hjälp, det där med bokföring är fortfarande så abstrakt och skrämmande för mig. Uppskattar er hjälp otroligt mycket!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.