Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

maggot
MEDLEM

Hur bokför man en faktura med Tullavgift och importmoms?

Hej 

jag undrar om någon kan hjälpa mig med detta. Jag skall bokföra en faktura från Fedex från ett köp från Japan.

i fakturan finns dessa uppgifter. 

Tullavgift: 85,00

Importmoms:  598,00

Administrationsavgift: 116,00

moms: (0,00% på 683,00) : 0,00

Moms (25% på 116) : 29,00

Att betala: 828 SEK

Jag är nybörjare i bokföring och har precis lärt mig att hantera programmet Spiris. Behöver jag göra en manuell verifikation eller kan man lösa det direkt från bankhändelser?
Blir inte riktigt klok på alla momskoder och hur jag ska få till detta så jätte tacksam för svar av någon som är kunnig inom detta. 
mvh 

Mag

8 SVAR 8

... se längre ner...

Hej jag kan inte hitta någon summa i fedex fakturan. Men betalade 2 321,40 kr tidigare för produkten som jag bokfört som privat utlägg eftersom jag betalade den via paypal. Fedex fakturan har jag dok betalat via företagets bankkonto så den hamnar under bankhändelser. Måste jag bokföra den via bankhändelser då? Eller funkar det att jag gör en manuel verifikation?
maggot
MEDLEM

Hej jag kan inte hitta någon summa i fedex fakturan. Men betalade 2 321,40 kr tidigare för produkten som jag bokfört som privat utlägg eftersom jag betalade den via paypal. Fedex fakturan har jag dok betalat via företagets bankkonto så den hamnar under bankhändelser. Måste jag bokföra den via bankhändelser då? Eller funkar det att jag gör en manuel verifikation?

... se längre ner...

Jag är momsregistrerad, Men det tror jag inte att feex vet något om. 

Jag förstår, jag ville bara vara säker. Så om vi kikar:

Originalbokning av utbetalningen:

Debet   konto 4000   (ingen momskod alls):           2 321,40  (Inköpskostnad)

Kredit  konto 2018   (ingen momskod alls):           2 321,40  (Övriga egna insättningar)

Valutadiff FedEx-faktura:

Debet   konto 4545   (med momskod 50 (25% moms)):    2 392,00  (beskattningunderlag)

Kredit  konto 4549   (ingen momskod alls):           2 321,40  (kvittning av konto 4000)

Kredit  Konto 3960   (ingen momskod alls):              70,60  (valutadiff)

Momshanteringen med fakturan:

Debet   konto 2645   (momskod 48):                     598,00

Kredit  konto 2615   (momskod 60 25% moms):            598,00

Debet   konto 5720                                      85,00  (tullavgift)

Debet   konto 5720                                     116,00  (Administration)

Debet   konto 2641                                      29,00  (svensk moms)

Kredit  konto 2440 / 1930                              828,00  (lev.fakt el betalning)

Nu har jag också kollat medCoPilot som tyvärr hallucinerar lite för ofta. Även Copilot säger att man ska kontera så här, men jag får inte ihop det. Jag får en diff i kredit på 598 kr. Det är något jag inte ser. Jag ger mig, jag känner att jag har en brist i kunskapen på det här. Hjälp, någon 😂

Klart att jag hänger med på att det som ska betalas är det som ligger i debetkolumnen. Debetkolumnen blir 828 kronor, men då har vi en moms 2615 i kredit som kivas och som inte kan vara med och leka i den här verifikationen om man ska få ihop det enligt den mall  som jag har. Jag känner att jag tänker fel någonstans här. Är det så enkelt att 2615 ska utgå? Blir det inte fel i momsdeklarationen då? Är det fel i min momsmall?

Jag tar och raderar det jag skrivit i de tidigare inläggen i den här tråden; det blir så mycket upprepningar och det är bättre att slippa leta efter information.

Mvh Lena

Tack Lena för dina ansträngningar! Det verkar inte va en lätt nöt att knäcka

Jag är en sån nyfiken själ, så när jag ställs inför något som jag inte förstår, ger jag mig inte i första taget.

Jag hoppas att vi kan få hjälp från annat håll, AI hittar på och ställer till det i det här fallet. Där får jag ingen hjälp.

Mvh Lena