Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

maggot
MEDLEM

Hur bokför man en faktura med Tullavgift och importmoms?

Hej 

jag undrar om någon kan hjälpa mig med detta. Jag skall bokföra en faktura från Fedex från ett köp från Japan.

i fakturan finns dessa uppgifter. 

Tullavgift: 85,00

Importmoms:  598,00

Administrationsavgift: 116,00

moms: (0,00% på 683,00) : 0,00

Moms (25% på 116) : 29,00

Att betala: 828 SEK

Jag är nybörjare i bokföring och har precis lärt mig att hantera programmet Spiris. Behöver jag göra en manuell verifikation eller kan man lösa det direkt från bankhändelser?
Blir inte riktigt klok på alla momskoder och hur jag ska få till detta så jätte tacksam för svar av någon som är kunnig inom detta. 
mvh 

Mag

8 SVAR 8

... se längre ner...

Hej jag kan inte hitta någon summa i fedex fakturan. Men betalade 2 321,40 kr tidigare för produkten som jag bokfört som privat utlägg eftersom jag betalade den via paypal. Fedex fakturan har jag dok betalat via företagets bankkonto så den hamnar under bankhändelser. Måste jag bokföra den via bankhändelser då? Eller funkar det att jag gör en manuel verifikation?
maggot
MEDLEM

Hej jag kan inte hitta någon summa i fedex fakturan. Men betalade 2 321,40 kr tidigare för produkten som jag bokfört som privat utlägg eftersom jag betalade den via paypal. Fedex fakturan har jag dok betalat via företagets bankkonto så den hamnar under bankhändelser. Måste jag bokföra den via bankhändelser då? Eller funkar det att jag gör en manuel verifikation?

... se längre ner...

Jag är momsregistrerad, Men det tror jag inte att feex vet något om. 

Jag förstår, jag ville bara vara säker. Så om vi kikar:

Originalbokning av utbetalningen:

Debet   konto 4000   (ingen momskod alls):           2 321,40  (Inköpskostnad)

Kredit  konto 2018   (ingen momskod alls):           2 321,40  (Övriga egna insättningar)