Hej!
Driver hunduppfödning och en norsk uppfödare, privatperson har betalt mig för att ha använt min hane i avel.
Summa 16000kr ska bokföras.
Hur bokför jag detta?
Hej
I följande länk på skatteverket står det följande.
https://skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljatjans...
"Huvudregel när du säljer till icke beskattningsbara personer
Huvudregeln när du säljer tjänster till en icke beskattningsbar person, till exempel en privatperson, är att tjänsterna är sålda och ska beskattas i det land där du som säljer tjänsten har din verksamhet. Det innebär att du som säljare med säte eller etablering i Sverige ska ta ut svensk moms oavsett i vilket land köparen finns.
När du sålt tjänster enligt huvudregeln till en icke beskattningsbar person i ett land utanför EU ska du ta ut svensk moms och redovisa försäljningen i din momsdeklaration. Försäljningen redovisar du i fält 05 och den utgående momsen i något av fälten 10–12, beroende på vilken momssats som gäller för den sålda tjänsten."
Så du bokför det som försäljning av tjänst på konto 3041 med svensk moms.
/Joachim
För att krångla till det lite ytterligare så anser skatteverket att det är en vara, då resultatet blir en fysisk vara efter en parning. Försöker läsa mig till att det inte är samma som tjänster?
Ok
Anses det som en vara så bokför du det helt utan moms och momskod. Det finns inget konto för detta som standard i kontoplanen,
så lägg upp ett nytt konto
Inställningar > Kontoplan
3104
Försäljning varor till privatperson utanför EU.
Bokför sedan hela summan på detta kontot.
/Joachim
och sen ska man väl fylla i momsbilagan ruta 36 om jag förstod rätt på filmen?
Hej
Inte om det säljs till privatpersoner. Ruta 36 skall enbart fyllas i om du säljer till andra momsregistrerade företag utanför EU.
/Joachim
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.