Hej!
Jag driver en e-handels hemsida där jag säljer produkter. Under den senaste veckan har jag sålt några produkter på hemsidan som jag har skickat till kunderna med PostNord. Jag har köpt frakten på PostNords hemsida och skrivit ut etiketter därefter, summan jag har betalat för frakten inkluderar 25% moms.
Jag bifogar en bild på ett kvitto som jag har fått från PostNord:
Fråga 1: Kan jag få hjälp med hur man bokför detta korrekt, inklusive momsen på 25% som jag har betalat?
Fråga 2: Jag har läst att många använder konto 5710 för att bokföra detta, men jag hittar endast konto 5700 när jag försöker skapa en verifikation. Jag har inte ändrat något i min kontoplan vilket gör mig förvirrad då jag trodde att 5710 var inkluderad i BAS kontoplanen. Varför har jag inte tillgång till 5710, och hur får jag tillgång till den isåfall?
Fråga 3: Vad innebär fältet som säger momskod när man ska bokföra? När behöver man använda den och vad väljer man då?
Tack i förväg!
Löst! Gå till lösning.
När du köper in varor som du ska sälja får du en fraktkostnad på produkten jag skulle baka in den kostnaden på ditt inköpskonto som börjar med siffran 4 och det behöver du göra eftersom frakten är en del av inköpet. Konto 57xx används på annat vis, såsom returer eller icke varurelaterad distribution. Då din frakt ingår i företagets direkta kostnader, du kan inte sälja något du inte köpt. Frakten är direkt kopplad till en vara du säljer.
Om du inte vill lägga frakten på samma konto där du lagt in varuinköpet, kan du göra en kopia (under Kontoplan) av ditt inköpskonto och kalla kontot något annat som börjar med siffra 4. För enkelhetens skull kan du i kontoplanen klicka i rutan att visa även konton som inte är aktiva, så slipper du felmeddelande att kontot är upptaget. Du kan aktivera ett av dessa konton om du vill och byta namn till något mer passande för din frakt, men som sagt det kanske är lite överkurs.
När du säljer finns det redan ett konto för frakt som ligger under försäljningsintäkter på konto 3xxx, så när det gäller intäkter behöver du inte fundera så mycket på var intäktsfrakten ligger.
Momskoden är viktig när du intäktsför en vara du säljer. Säljer du en vara med 25% moms, ska koden vara 05 och vara kopplad till försäljningskontot 3xxx. på konto 1930 ska ingen momskod anges.
Kontering:
Du kommer undra varför jag gjort öresavrundningar och det är för att i det långa loppet jämnar det ut sig och för att momsredovisningen ändå snackar i hela kronor. Vill du inte öresavrunda är det OK det också. Jag har öresavrundat i 35 år.
Mvh Lena
Tack!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.