Vi har återupptagit bokningssystemet Amadeus och medlemskap i IATA efter flera års uppehåll. Hur bokför man korrekt deras fasta kostnader för tillgång till bokningssystem och betalningssystem?
Löst! Gå till lösning.
Hej
6540 It tjänter kan du bokföra den kostnaden på.
/Joachim
OK. Så enkelt?
Jag tänkte bara att det kanske skulle bokas som någon slags branschkostnad, men jag har inte hittat något exempel från liknande reseföretag.
Nu ska jag äntligen boka denna och sedan momsredovisa sista kvartalet och upptäcker att årsavgiften till IATA år utställd från Montreal, Canada och som en Europabetalning, med mottagande bank Sweden BNP Paribas, Sverige. På fakturan anges inga uppgifter om moms. Hur gör jag?
Hej
Om det enbart är betralning för boknings och betalningssystem så skall det gå mot 6540 enbart. Om det är med en medlemsavgift så bör den bokföras på 6981 eller 6982 beroende på om den räknas som avdragsgill eller ej.
Frågan gällande hur det skall redovisas beror på vad kunden har för momsregistreringsnummer så kan du återkomma med vad de har för momsregiteringsnummer?
/Joachim
Oki. Men det anges som årsavgift, Annual fee och ger access till flygbolag för vår direktbetalning mm. De anger inget momsnummer på fakturan, tror jag. Det enda möjliga är i så fall för deras ekonomiavdelning i Canada: "Tax/VAT Registration # 107510570RT0001"
Jag skulle lagt det på konto 6540 med momskod 22 (25%) så det redovisas med så kallad omvänd skattskyldighet.
Visar med ett exempel på en kontering av ett belopp på 3 000 kr.
/Joachim
Tack, toppen så gör jag. Ps Jag gjorde precis så med Google workspace (fd Google SVCSapps), men flyttade från 6540 till 4535 då jag såg att vissa rekommenderade detta för just Googletjänster.
Det spelar ingen roll vilket av 6540 eller 4535 du använder så länge du får med rätt momskod.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.