Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica_T
UTFORSKARE

Hur bokföra bonusinsättning på ett sparkonto

Hej,
Undrar hur jag ska bokföra en insättning på ett sparkonto som jag fick i bonus av banken när jag öppnade och satte in x antal kronor på deras företagssparkonto. 
En kampanj som de körde i början av året.
Och det gäller bokföring i ett aktiebolag.

Tack på förhand

Monica

2 SVAR 2
LW -60
CHAMPION

Du har fått en bonusinsättning från banken! Grattis, det är inte alltid de väljer att dela ut pengar 🙂

I det här fallet, har jag konsulterat CoPilot för jag har inte stött på frågan tidigare. Det är alltid intressant och se vilket svar man får.

Svaret var väl inte helt korrekt i min mening, men jag har gjort egen justering av förslaget längst ner.

Quote:

Eftersom det rör sig om ett aktiebolag och en bonusinsättning från banken, är det viktigt att hantera det korrekt ur både bokförings- och skattemässig synvinkel.

Vad är det för typ av transaktion?

• Bankens bonus är en form av övrig intäkt – alltså en ersättning som inte är kopplad till försäljning av varor eller tjänster. Den är inte momspliktig, men ska ändå tas upp som skattepliktig intäkt i bolaget.

Bokföringsförslag

Här är ett vanligt sätt att bokföra en sådan bonus:

Konto Namn Debet Kredit
1930FöretagskontoX kr 

8314 eller 3997

FEL konton, se nedan!

Övriga finansiella intäkter / Övriga ersättningar X kr

• 1930 används för att visa att pengarna kommit in på bankkontot.

• 8314 (eller 3997) används för att redovisa bonusen som en övrig intäkt. Välj konto beroende på om du vill särredovisa finansiella intäkter eller samla sådana kampanjbonusar under ett mer generellt intäktskonto.

Viktigt att tänka på

• Ingen moms ska redovisas på denna typ av bonus.

• Bonusen ska tas upp som intäkt i resultaträkningen och beskattas som vanligt.

• Om banken har skickat någon form av dokumentation (t.ex. kampanjvillkor eller kontoutdrag), bör det sparas som underlag.

Unquote,

End AI-message!

Noteringar av detta AI-meddelande:

• Först: att AI föreslåt 3997 är galet, i BAS-kontoplanen avser det kontot något annat än det som AI beskrev.
  • Vad du i så fall ska använda är 3990 som avser Övriga ersättningar, bidrag och intäkter

• Samma sak med kontoförslaget 8314, det är också fel.
  • Övriga finansiella intäkter, ligger under konto 8390, inget annat.

1. I och med att banken öppnade ett nytt konto för insättningen, tar du ett annat konto för insättningen än det vanliga, såsom 1940 istället.
  2. Sedan är frågan om summan ska in på 3990 eller 8390. Är summan en ersättning för något? Om inte, är konto 8390 ett bättre alternativ då det är ett undantag samt utanför ordinarie verksamhet

Lycka till!

Mvh Lena

Monica_T
UTFORSKARE

Tack Lena,
då använder jag 8390 då det som sagt är bonus för att vi öppnade ett sparkonto, ingen annan motprestation.