Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
elinawis
MEDLEM

Hur bokföra frakt med utländskt leveransbolag och serviceavgift

Hej,

Vi är ett AB och använder kontantmetoden. Vi använde ett kinesiskt leveransbolag för att leverara varor från Kina till Sverige. Betalningen skedde i CNH via vårt valutakonto hos WorldFirst.

Detaljer:

• Fraktkostnad: 4600 CNH

• Serviceavgift till WorldFirst: 33,52 CNH

• Växelkurs den 1 augusti: 1,33318 CNH/SEK

Min ursprungliga kontering är:

1971    K    6177,32 kr

5710   D    6132,63 kr

6991   D    44,69 kr

Är detta rätt bokfört? Vilket konto är mest lämpligt, 6991 eller 6570?
Såvitt jag vet är själva fraktkostnaden momsfri, gäller det även för serviceavgiften från WorldFirst?

Tack på förhand för all hjälp!

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då det är tjänster från ett land utanför Eu som ni betalar för så skall det redovisas så kallad omvänd skattskyldighet på detta och en "fiktiv" moms skall redovisas så skatteverket får information om att det skett inköp från ett annat land. 

Konteringen i sig är i princip rätt men det saknas moms och momskoder. 
Korrigera den så den ser ut på detta sätt. observera momskoderna jag markerat med gult de måste du lägga dit manuellt.

/Joachim

elinawis
MEDLEM

Hej!

Tack för svaret! Ska inte konto 5710 vara 6 132,63 kr (vilket motsvarar fraktkostnad på 4600 CNH)? Eftersom 6 177,32 kr är totala beloppet inklusive både fraktkostnad och serviceavgift. Därmed blir momsen för detta 1553,16 kr

Hej

Ok du justerar bara beloppen utifrån vad respektive kostnad faktiskt är. Så länge du anger momskod 22 (25%) så kommer systemet räkna ut momsen rätt åt dig.

/Joachim