Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MarEdl
NY MEDLEM

Hur bokföra moms vid Airbnb uthyrning i enskild firma

Hej,

Vi hyr ut ett boende via Airbnb privat, men har samtidigt en momsregistrerad enskild firma då vi har en lantbruksfastighet. Då vi är momsregistrerade så kan vi inte undvika att betala moms på uthyrningen men får då även dra av moms för inköp. Nu till min fråga:

- Då det är privat uthyrning beskattas det som kapitalinkomst

- Kostnader för utlägg (ex toapapper m.m.) hanteras genom schablonavdraget 40000kr+20%

- Utgående moms på hyran samt ingående moms för ex utlägg och serviceavgift ska bokföras

Här uppstår då ett problem, hur bokför jag detta utan att det påverkar resultatet i min enskilda firma eftersom det ska hanteras som kapitalinkomst.

Har två tankar på lösing

1. Jag bokar intäkten och inköp på konton som ej påverkar resultatet?

2. jag bokför endast ingående och utgående moms och hanterar inkomsten för uthyrningen direkt i deklarationen under kapitalinkomst?

enklast vore alternativ 2 ovan, då blandar jag inte ihop de faktiska kostnader/intäkter jag har kopplat till skogsbruk som ska påverka mitt resultatet men hanterar ändå moms både för uthyrningen och skogsverksamhet.

Tack på förhand

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Problemet är att om du enbart bokför upp moms så kommer momsredovisningen i systemet bli felaktig då den kräver att framför allt intäkterna bokförs också. Jag är inte expert på hur detta hanteras i den privata deklarationen men rimligen så borde allt (Även momsen) hanteras i den då detta inte har något med företaget att göra.

Rekommenderar att du kontaktar skatteverket med frågan om du inte redan gjort detta.

/Joachim