Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mpettersson
MEDLEM

Bokföra self-billing faktura

Hej,

Jag har ett aktiebolag som säljer konsulttjänster och bokför via faktureringsmetoden.

Nu har jag en kund som använder sig av self-billing, dvs de ställer ut fakturan och skickar den till mig på godkänt antal timmar i deras system.

Frågan som uppstår är då hur jag bokför detta smidigast, att ställa ut en ny faktura i Spiris verkar inte som rätt metod.

Spiris AI assistent ger mig följande:

Bokför själva self-billing-fakturan som en vanlig kundfaktura (försäljning)

När du får self-billing-fakturan från köparen bokför du den som din försäljning (precis som om du hade skickat fakturan själv).

Exempel: Self-billing-faktura 10 000 kr + 25% moms (2 500 kr) = 12 500 kr

Konto Debet Kredit

1510 Kundfordringar 12 500  
30xx Försäljning (rätt intäktskonto för din verksamhet)   10 000
2611 Utgående moms 25% 2   2 500

Kommentarer

• Använd ett specifikt 30xx-konto som passar din försäljning (undvik ospecifika konton om du har mer detaljerade alternativ i din kontoplan).
  • Momsen bokas alltid separat (påverkar inte intäktsbeloppet).

Vad betyder detta i praktiken? Att jag lägger upp bildunderlaget och bokför detta som en vanligt manuell verifikation?

Bästa hälsningar

Marcus

1 SVAR 1

Jag skulle INTE blanda in 1510 ifall de vanliga fakturorna du skapar går mot det kontot. Du kan lägga upp ett nytt konto, typ 1511 eller vara riktigt obstinat och använda 1518 som heter Ej reskontraförda kundfordringar. Jag skulle ta 1518 och strunta i att man enbart ska använda det till K3-reglementet (ingen kommer hänga dig för det).

Mvh Lena