Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HernöRum
MEDLEM

Hur delar jag upp en befintlig fastighet i komponenter i Anläggningsregistret?

Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag ska hantera en redan upplagd anläggningstillgång för en fastighet i Spiris Anläggningsregister.

Fastigheten och marken är sedan tidigare bokförda och upplagda som anläggningstillgångar. Den senaste avskrivningen på fastigheten gjordes 2025-12-31 och jag har ännu inte gjort några avskrivningar under 2026.

Från och med 2026 behöver fastigheten delas upp i olika komponenter, exempelvis stomme, tak, installationer osv., med olika nyttjandeperioder/avskrivningstider.

Hur rekommenderar ni att detta görs rent praktiskt i Spiris?

Jag vill framför allt veta:

• Hur ska jag hantera den befintliga anläggningstillgången som redan ligger upplagd med tidigare anskaffningsvärde och ackumulerade avskrivningar?

• Ska den befintliga tillgången delas upp i flera nya anläggningstillgångar/komponenter?

• Hur fördelar jag befintligt anskaffningsvärde och tidigare ackumulerade avskrivningar mellan komponenterna?

• Ska den gamla anläggningstillgången avslutas/utrangeras eller finns det någon funktion för att dela upp den?

• Vilket datum bör de nya komponenterna läggas upp med för att avskrivningarna från och med 2026 ska bli korrekta?

• Hur hanteras markvärdet, som inte ska skrivas av?

Målet är alltså att behålla korrekt historik till och med 2025-12-31 och därefter göra avskrivningarna korrekt per komponent från och med 2026.

Tack på förhand!

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @HernöRum 

Vi hjälper dig självklart gärna så långt vi kan. Just den här frågan omfattar dock både praktisk hantering i programmet och redovisningsmässiga bedömningar, och vi har därför inte möjlighet att utreda eller rekommendera en specifik lösning via forumet.

Börja gärna med att ringa vår support på 0470–70 60 00 för att höra vilken hjälp vi kan ge dig med den praktiska hanteringen i Spiris Bokföring & Fakturering och Anläggningsregistret.

Fördelningen av anskaffningsvärde och tidigare ackumulerade avskrivningar mellan exempelvis stomme, tak och installationer är en redovisningsmässig bedömning. Den behöver du därför stämma av med din redovisningskonsult eller revisor. De kan hjälpa dig att fastställa vilka värden och nyttjandeperioder som ska användas samt hur den befintliga tillgången ska hanteras.

När fördelningen och värdena är fastställda kan Spiris användas för den löpande avskrivningen. Programmet kan däremot inte avgöra hur värdet ska fördelas mellan komponenterna.

Ha en fortsatt fin dag! 

HernöRum
MEDLEM

Tack för svaret!

Jag förstår att själva fördelningen av värden mellan exempelvis stomme, tak och installationer är en redovisningsmässig bedömning och att ni inte kan avgöra vilka belopp eller nyttjandeperioder som ska användas.

Min fråga gäller dock framför allt den praktiska hanteringen i Spiris Anläggningsregister när den redovisningsmässiga fördelningen redan är fastställd.

Det jag försöker få klarhet i är alltså exempelvis:

• Om en befintlig anläggningstillgång kan delas upp i flera nya komponenter i programmet.

• Om den gamla tillgången ska avslutas eller ligga kvar.

• Hur man registrerar de nya komponenterna med ingående anskaffningsvärden och ackumulerade avskrivningar per 2025-12-31.

• Vilket anskaffningsdatum respektive avskrivningsstartdatum som ska anges när komponenterna ska börja skrivas av separat från 2026-01-01.

• Om detta görs genom någon särskild funktion i Anläggningsregistret eller om varje komponent helt enkelt behöver läggas upp som en ny anläggningstillgång manuellt.

Jag efterfrågar alltså inte hjälp med att bestämma hur stor andel som ska hänföras till respektive komponent, utan hur man rent tekniskt registrerar resultatet av den fördelningen i Spiris utan att historiken till och med 2025-12-31 blir fel.

Om detta är något som endast telefonsupporten kan svara på får jag självklart kontakta dem, men det vore värdefullt om ni kunde beskriva den principiella arbetsgången i programmet även här, eftersom fler användare sannolikt kommer att behöva göra samma typ av övergång.

Hej @HernöRum 

Bra att du specificerar, då kan jag ge dig ett tydligare svar på den tekniska biten.

Kort svar: nej, det finns ingen funktion i Anläggningsregistret för att dela upp en befintlig anläggningstillgång i flera komponenter. Det är inget som går att klicka fram, utan hanteringen sker manuellt.

Ska den gamla tillgången avslutas eller ligga kvar?
Här kan jag inte ge dig ett facit, eftersom det landar i hur komponentfördelningen ska redovisas och det är en fråga för din redovisningskonsult. Men rent logiskt: om fastigheten ska delas upp i flera komponenter bör den gamla tillgången inte ligga kvar som aktiv samtidigt. Då får du i praktiken en dubblering av värdet i registret, vilket inte blir korrekt.

Hur registrerar du de nya komponenterna?
Varje komponent, exempelvis stomme, tak och installationer, behöver läggas upp som en helt ny anläggningstillgång, var för sig. Det finns ingen genväg som delar upp en befintlig post automatiskt.

Vilka värden respektive komponent ska få, alltså anskaffningsvärde och nyttjandeperiod, är precis som du själv konstaterar en fråga du behöver ha facit på innan du lägger upp dem. Det är inget Spiris kan räkna ut åt dig.

Datum och ackumulerade avskrivningar
Eftersom fastigheten är avskriven till och med 2025-12-31 går det bra att specificera tidigare avskrivningar när du skapar upp den nya anläggningstillgången för respektive komponent. Så här hänger det ihop:

Anskaffningsdatum sätter du till det datum tillgången ursprungligen anskaffades, alltså inte 2026.
När du lägger upp posten kan du ange tidigare avskrivningar (det ackumulerade beloppet fram till 2025-12-31) som du själv har räknat fram för just den komponenten.
Därefter anger du från vilket datum den nya, löpande avskrivningen ska beräknas, det datum du önskar, i det här fallet 2026-01-01.

På så sätt får du historiken korrekt bevarad och avskrivningarna löper vidare rätt från årsskiftet, per komponent.

Om du vill ha hjälp att klicka igenom uppläggningen steg för steg, eller känner dig osäker på var du fyller i vad i vyn, ring gärna support på 0470–70 60 00 så går vi igenom det tillsammans på skärmen. Då slipper du krångla med det själv i onödan.

Ha en fin eftermiddag! 

HernöRum
MEDLEM

Hej!

Min redovisningskonsult har ingen kunskap i Spiris/Visma. Kan jag avmarkera Skrivs av och Aktiv bara i Anläggningstillgången på den gamla? Och göra någon notering på "Komponentuppdelad enligt K3 per 2026-01-01. Avskrivningar på denna post avslutade 2025-12-31. Fortsatt redovisning sker på separata komponenter." Efter att jag har lagt upp alla nya anläggningstillgångarna. 
Det är det enda jag inte har koll på just nu hur jag hanterar den "gamla" anläggningstillgången. För jag kan väl inte klicka på avyttra eller sälja den heller.
Kan det vara rätt väg att gå? 

Hej @HernöRum 

Ja, utifrån den redovisningsmässiga fördelning som du redan har fått fastställd är det en lämplig hantering i Anläggningsregistret.

Arbetsgången blir i princip:

Lägg upp de nya komponenterna som separata anläggningstillgångar med respektive anskaffningsvärde, ackumulerade avskrivningar och avskrivningsuppgifter.
Kontrollera att komponenterna är korrekt registrerade och att avskrivningarna från och med 2026-01-01 blir rätt.
Gå därefter tillbaka till den ursprungliga fastighetstillgången och avmarkera Skrivs av och Aktiv.
Lägg gärna in en notering, exempelvis:
”Komponentuppdelad enligt K3 per 2026-01-01. Avskrivningar på denna post avslutade 2025-12-31. Fortsatt redovisning sker på separata komponenter.”
När den gamla tillgången markeras som ej aktiv kommer den inte längre att visas i rapporten Anläggningstillgångar, men uppgifterna finns kvar som historik i registret.

Du ska inte välja Avyttra, Sälj eller Utrangera, eftersom ingen faktisk försäljning eller utrangering har skett. Den gamla posten ersätts endast administrativt av de nya komponenterna i anläggningsregistret.

Dubbelkontrollera också att ändringen av status endast påverkar anläggningsregistret och inte skapar någon bokföringsverifikation. Om du vill ha ytterligare hjälp får du gärna ringa supporten så kan vi gå igenom hanteringen i programmet tillsammans. 

Ha en fortsatt fin dag!

HernöRum
MEDLEM

Eller jag kanske ska "Utrangera" tillgången efter jag har lagt upp alla ny komponenter?