Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ErikJonasson
NY MEDLEM

Hur upplösa en Direktpension?

Hej!

Jag driver ett AB och har sen 10 år tillbaka en Direktpension som är kopplad till en Kapitalförsäkring. Då jag inte längre ser några direkta fördelar med Direktpensionen skulle jag hellre vilja upplösa den och endast ha Kapitalförsäkringen kopplad till mitt AB.

I nuläget har jag följande konton i mitt bokföringsprogram som visar den totala summan jag har betalat in genom åren. Värdet på själva kapitalförsäkringen är dock högre (p.g.a vinster genom åren).

1380 - Kapital för direktpensionslöften

2230 - Skuld för direktpensionslöften

Särskild löneskatt har jag betalat in till Skatteverket varje gång jag gjort en avsättning till Direktpensionen.

1. Vilken kontering ska jag använda för upplösa Direktpensionen och föra över Kapitalförsäkringen in i mitt AB istället?
2. Hur hanterar jag att kapitalförsäkringens värde är högre än vad som visas i bokföringen via konton 1380/2230?

3. Måste jag sälja av kapitalförsäkringen (som varit kopplad mot Direktpensionen) och starta en ny som jag kopplar mot företaget, eller kan jag fortsätta med befintliga kapitalförsäkringen (vilket hade varit att föredra)?

Med vänlig hälsning, 

Erik

2 SVAR 2
ErikJonasson
NY MEDLEM

Vänligen bortse från raden "Särskild löneskatt har jag betalat in till Skatteverket varje gång jag gjort en avsättning till Direktpensionen.", det är inte gjort (ska göras först när utbetalning från Direktpension görs).

Hej

Då avsättningen mest troligt är placerat i en kapitalförsäkring som är avsedd för pension så måste du troligtvis sälja av den först och sedan placera om den i en "vanlig" kapitalförsäkring som inte avser pension.

Då du har samma värde på konto 1380 och 2230 måste fler konton använts vid placeringen mest troligt konto 7420 förändring av pensionsskuld. 

Så när inbetalningen av försäljningen av den skall du bokföra upp det på följande sätt

1930 Debet (Insatt belopp)
1380 Kredit (Placerat belopp)
2330 Debet (Placerat belopp)
7420 Kredit  (Placerat belopp)
8220 Kredit (Värdeökningen)

Sedan är du placerar om pengarna på nytt så bokför du den nya placeringen på konto 1385 kapitalförsäkringar.

/Joachim