Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Importera SIE-fil

Hej, 

Jag ska importera en sie-fil från revisionsbyrån men får följande meddelanden!? 

Hur går jag tillväga? 

Varningar (1 st)

Filen innehåller data som kan vara inkorrekt. Du bör kontrollera varningarna innan du fortsätter.

• SIE-filen innehåller flera verifikationsserier, men i Visma eEkonomi används för närvarande bara en serie. Om du vill fortsätta använda flera verifikationsserier får du avbryta importen och gå till Inställningar - Företagsinställningar och ange vilka serier du vill använda i Visma eEkonomi. Starta därefter importen av SIE-filen igen.

Fel (1 st)

Filen innehåller fel och går inte att importera.

• Sie-filen innehåller minst en verifikation som är utanför företagets befintliga räkenskapsår.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Den första punkten innebär att filen du försöker importera innehåller flera olika verifikationsserier men att du i ditt Visma eEkonomi endast har gjort inställningar för att bokföra allt i en och samma serie. 
Under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter anger du vilka verifikationsserier som ska användas i programmet. Med hjälp av verifikationsserierna kan du sedan göra urval på t.ex. Bokföring - Verifikationer. Fördelen med att använda olika verifikationsserier är att transaktioner av en viss typ av blir enklare att spåra.

Dubbelkolla under Inställningar - Räkenskapsår och IB så du har lagt upp korrekt datum för räkenskapsåret i Visma eEkonomi. 
Om ja, då bör du kontakta redovisningbyrån för att få en ny korrekt SIE-fil som avser exakt samma period (per räkenskapsår). 
Om nej, ändra räkenskapsåret i Visma eEkonomi och importera filen på nytt (om du inte kan ändra räkenskapsåret i eEkonomi måste en omstart genomföras)

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss. 

Tinna