Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Sonja Ö
MEDLEM

Ingående och utgående saldo 1930

När jag bokfört klart för året så ser jag att saldot på 1930 inte stämmer med saldot på bankkontot. 

Går det att omföra differensen på något sätt? Jag har mycket mer i bokföringen på 1930 än på bankkontot. Jag har heller inte lyckats med omföring av kapitalkonton för jag förstår inte vad som ska vara på debet och kredit även om jag använder bokföringsförslaget.

När jag går tillbaka så ser jag också att det ingående saldot från 2023 inte heller stämmer så det är ett fel som kommit med från förra året även här är det mycket mer på kontot 1930 än på bankkontot. Hur kan jag göra nu? 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du behöver först försöka reda ut varför det inte stämmer dvs stämma av bankkontoutdraget från banken mot huvudboken för 1930 i bokföringen.

Stämma av ett bankkonto gör du på följande sätt.

Skriv ut eller spara ner en PDF både kontoutdraget och huvudboken för (Vanligtvis 1920/1930) för den period du skall stämma av.

1. Börja sedan med att kontrollera det utgående saldot per den sista datumet i varje månad både på kontoutdaget och i huvudboken. Stämmer saldot överens på både kontoutdraget och huvudboken så är den månaden korrekt.
2. När du hittat den månad som saldot börjar avvika får man börja stämma av transaktion för transaktion.
3. Alla händelser som skett på banken skall finnas på samma datum i huvudboken. Positiva (insättningar) skall finnas i debet, negativa (Utbetalningar) skall finnas i kredit.

Det man letar efter är :
* Händelser som ligger fel (debet och kredit)
* Händelser som saknas helt antingen på kontoutdraget eller i huvudboken
* Dubbla händelser i huvudboken.

/Joachim

Sonja Ö
MEDLEM

Jag ändrade ingående balanser år 1. och hittade sedan ett fel till på mitt första bokföringsår där jag bokfört eget kapital och lagt det på 1930 kontot så att det ökat. Hur kan jag ändra detta? försökte göra en korrigeringsverifikation men blir så osäker på om den blir rätt

Hej

återkom med dels hur den verifikationen du har bokfört ser ut dvs vilka konton som är med i den och fördelningen mellan debet och kredit och sen behöver jag även veta hur den skulle varit bokförd istället.

/Joachim