Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Natasa
UTFORSKARE

Inget på konto 2910 Upplupna löner

Hej! Vi upptäckte ett fel hos oss när det gäller konto 2910. Det finns nämligen inget på det kontot och jag får inte fram någon rapport på det. Det känns som att det saknas någon koppling till kontot 2910 eller så har vi fel inställningar. Vi har släpande löner i företaget så det borde finnas ett konto för upplupna löner. Hur gör jag för att lägga till det? I bokföringsunderlagen finns inte 2910 men finns tex 2920 upplupna semesterlöner. 

Mvh Natasa 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Normalt så finns det ingen automatik med bokning mot konto 2910. Vill man boka upp en upplupen lönekostnad vid varje månadsavslut så är det något som man räknar fram manuellt och bokför som en manuell verifikation. Man kan välja att göra det antingen månadsvis, kvartalsvis eller endast i samband med bokslut. 

//Carina

Ok, tack för ditt svar. Så det är inget som man kan lägga till?

Har du något förslag på rapport som man skulle kunna ta fram som visar upplupna löner? Det är nämligen så att revisorer vill se en rapport på konto 2910 men det kanske finns någon annan rapport man kan ta istället? 

Hej,

Om samtliga löner som betalas ut månaden efter avser fg månad så är ju lönespecifikationerna underlag till upplupen lönekostnad.

Dvs.

I januari betalar du ut lön som avser arbete utfört i december. Då är hela den lönen + sociala avgifter en upplupen kostnad i december.

//Carina