Hejsan,
Om man köper in en dator, som även kommer att användas privat, till ett aktiebolag har jag förstått det som att man kan kan välja mellan tre olika sätt att redovisat detta i bokföringen vad gäller avdrag (se information från Skatteverket nedan). Jag kommer välja alternativ 3 nedan. Min fråga är vilka konton jag ska använda för att bokföra detta inköp om jag exempelvis kommer använda datorn 60% av tiden till arbetet och 40% privat? Kan man då bokföra på följande sätt:
1930 - Företagskonto (kredit) - 12 500 kr (inköpskostnad inklusive moms)
5410 - Förbrukningsinventarier (debet) - 10 000 kr (datorkostnad exklusive moms)
2641 - Debiterad ingående moms (debet) - 2 500 kr (momskostnad för datorn)
6991 - Övriga externa kostnader, avdragsgilla (debet) - 1 500 kr (60% av momsen på 2 500 kr)
6922 - Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla (debet) - 1 000 kr (40% av momsen på 2 500 kr)
Ska man använda konto 6991 och 6992 istället för 2641 eller hur ska man göra för att få kredit och debet att stämma? Som jag förstått det används normalt 2641 om datorn bara skulle användas för arbete.
/Mats
På Skatteverkets hemsida framgår följande
Om du köper en vara som ska vara en tillgång i din momspliktiga verksamhet, och om du ska använda tillgången både i din verksamhet och privat, har du en viss valfrihet vid inköpet när det gäller avdrag för moms. Du har tre olika alternativ att välja bland.
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Köp in datorn på företaget enbart.
Jag gissar att du privat har en telefon som du använder hemma i soffan på samma sätt som en dator, eller hur?
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.