Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
bynkan
MEDLEM

Inköp av leasingbil

Jag har en enskild firma, där jag måste köra väldigt mycket och har valt att köpa en elbil på leasing, då jag aldrig gjort liknande så skulle jag behöva tips/råd hur det hela ska bokföras. Men det blir mer invecklat se exempel.

Första inbetalning kommer vara på 200,000 SEK var av 100,000 kommer från bolaget och 100,000 är en privat insättning/investering.

Sedan är frågan hur det hela ska bokföras månadsvis, och hur man bokför momsen, som jag har förstått på förmånsbilar är det ½ momsen som man ska bokföra.

Därefter ska jag förmånsbeskattas, på bilen och hur bokförs den biten? 

Många frågor.... Hoppas det finns några snälla personer som kan hjälpa mig i rätt riktning

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Den första förhöjda avgiften skall du bokföra på detta sätt.

2. Hur månadskostnaden sedan skall bokföras beror lite på vad du betalar för varje månad. Kan vara försäkringar och ev andra avgifter med på fakturorna.
Men visar med ett exempel där det enbart är en månadskostnad för leasing. Du får gärna återkomma med en bil på själva fakturan senare.

Gällande förmånsbeskattningen så är jag osäker på om du skall bokföra detta eller om det enbart skall tas upp i din deklaration. Då man inte betalar ut lön eller arbetsgivaravgifter i en enskild firma så misstänker jag att det är det senare. Men hänvisar den frågan vidare till skatteverket.

/Joachim

Hejsan,

Jag har inte lyckats lägga in mina fakturor under inköp, fakturor. JAg har bokfört min personliga insättning till leasingbilen 90,000 kr. Så här kommer kopior på mina fakturor, första är förhöjda första fakturan. Och sedan kommer den vanliga nånadsfakturan. Det jag inte lyckas med är få in endast halva momsen, då klagar systemet att summan inte machar (då totala kostnaden blir 1 och jag endast ska registrera halva momsen så fattar jag ingen ting. Jag hoppas du/ni kan visa mig hur jag bokför dessa 2 fakturor, sedan vet jag hur resterande ska bokföras. Jag måste få det klart nu då nästa moms bokföring kommer mitten av AugustiFaktura bil0001.jpgFaktura bil.jpg

Hej @bynkan!

Här är min känsla att vi gärna vill prata med dig på supporten. Det kommer underlätta för oss när vi ska få rätsida på hur du vill ha det och hur programmet reagerar på det. Slå gärna vår support en signal så hjälper de dig mer än gärna vidare! Tack på förhand. 

Hejsan Jag har inte tid sitta i telefonkö dom tider ni har öppet, utan kan endast sitta med bokföring på kvällar. Jag har gjort 2 leverantörsfakturor utkast, som jag delar här baserade på de 2 fakturorna ovan. Hur får jag fram så momsen halveras, då jag måste dra endast halva momsen på fakturan, det är biten jag inte förstår.

Jag vore mycket tacksam för en lösning då jag måste vara klar med moms innan Torsdagutkast 1.PNGutkast 2.PNG

Hej

Tur du inte ringde in då det inte ges support på bokföring i telefonsupprten som enbart svarar på frågor om programfunktioner så inte säkert att någon kunnat hjälpa dig i telefon.

För att bokföra halv moms så måste du manuellt dra bort 50% på momsen och lägga på ett annat konto som på bilderna nedan som jag gjort som exempel på de du bifogade.

/Joachim