Hej!
När jag ska aktivera Zettle mot bokföring och fakturering-integrationen, ska jag ange bokföringskonton som transaktionerna ska bokföras mot. Är det något särskilt konto inom VMB som jag bör lägga till utöver de kontona som redan finns förvalda? Tack!
Ser även att det i Zettles inställningar går att välja momssats, borde jag här välja 0 % för att underlätta min bokföring? Kommer endast att sälja med VMB. Tack!
Hej
Misstänker att de inställningarna inte helt är tillämpbara för zettleintegrationen. Sedan beror det på om det är normal eller förenklad VMB du skall bokföra enligt?
/Joachim
Okej. Jag använder både normal och förenklad VMB. Det hjälper alltså inte mig att sätta 0 % på momsinställningar hos Zettle, tänker jag fel?
Hej
Det kommer det inte göra då moms skall redovisas på vinsten (Det fungerar i och för sig för den förenklade då man inte redovisar moms vid försäljningstillfället. Det kommer dock inte fungera vid normal VMB där momsen redovisas vid försäljningen.
Jag är inte alls insatt i Zettle integrationen så rekommenderar att du kontaktar vår programsupport på 0470 - 70 62 00. Det kan finnas något sätt att hantera VMB i den.
/Joachim
Ok intressant, tack. Pratade med support som tyckte att det lät klokt att sätta 0 % i Zettle. Även andra företag som säljer begagnade möbler har fått rekommenderat att sätta momsen till 0 % i Zettle på begagnade varor och hantera momsberäkningen enligt VMB i bokföringen manuellt. Då slipper jag extrajobb med att korrigera Zettles felaktiga moms manuellt. Det blir även fel för konsument om de får ett kvitto som visar moms när det inte ska vara moms. Kanske missförstår du min fråga? 🙂
Hej
Jag tänkte mer ut ett bokföringsperspektiv vilket är mitt område och om du importerar verifikationer från Zettle så kommer det dels inte komma in på rätt konto/konton så du kommer behöva korrigera bokföringen efteråt så du får den rätt. Så frågan är vad som är enklast.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.